Går direkte efter privatkunder: Hårdføre planker er en supersællert
Lidt mere end et år efter Moland præsenterede verden for sit hidtil mest hårdføre trægulv, gør den Skive-baserede virksomhed nu status. Og Super Eg har vist sig at blive lidt af en supersællert.
– Vi gik ind til lanceringen af Super Eg med en tro på, at vi stod med et bud på en ny form for trægulv, der kunne blive gulvbranchens nye game changer. Vi lancerede i september 2020, og vi er rigtig godt tilfredse med salgsudviklingen, fortæller markedschef Jens Klampe.
I dag udgør Super Eg, hvis hårde trækerne er forstærket med otte lag titaniumlak, hele 20 pct. af Molands samlede omsætning, og ifølge Jesper Klampe er der flere forklaringer på succesen.
– Vi valgte at vende markedsføringen på hovedet og henvendte os for første gang direkte til privatkunderne, fordi Super Eg er et produkt, der har deres interesse, siger Jens Klampe og fortsætter:
– Derudover ramte vi en efterspørgsel på noget bæredygtigt i markedet. Vi bruger nemlig ikke meget egetræ til at fremstille produktet. Således får vi mere ud af en træstamme. De kunder, der interesserer sig for bæredygtighed, fanger denne detalje.
Mere på vej
Den store interesse har blandt andet betydet, at mere end 1000 prøvebestillinger og –pakker er sendt afsted det seneste år, hvorfor Moland har måttet lave sit eget lille værksted, der fremstiller prøvepakkerne.
Oven på det første års succes er virksomheden nu klar til at udvide Super-serien med en ask. Men selvom den lysere træsort ifølge Moland passer godt ind i den nordiske stil, er der ingen garanti for, at Super Ask bliver et lige så øjeblikkeligt hit.
– Overordnet er der fortsat en præference for egetræ fremfor den noget lysere ask, men det betyder ikke, at vi ser mindre frem til at kunne tilbyde kunder et bredere udvalg, fastslår Jens Klampe.