Bud fra Mercedes: Sådan kan el-varebilen se ud i 2030
Med konceptvarebilen Sustaineer giver Mercedes-Benz Vans et kig ind i en fremtid, hvor intelligente og nyskabende løsninger både bidrager til minimal miljøbelastning og aktivt hjælper til at rense luften i byerne
Det er ingen nyhed, at fremtiden er elektrisk, men at morgendagens varebil muligvis også er komplet klimaneutral og udstyret med teknologier, der både gør det muligt at producere gratis grøn strøm og samtidig bidrage aktivt til højere luftkvaliteten i byerne, er lidt af en sensation. Faktisk lyder det næsten for godt til at være sandt – men den er god nok.
Det skriver Mercedes i en pressemeddelelse.
Som en del af Mercedes-Benz’ bæredygtighedsvision “Ambition 2039” forbereder koncernen sig på en 100 pct. elektrisk fremtid allerede inden 2030 på alle markeder, hvor omstillingen er realistisk. Og med konceptvarebilen Sustaineer, hvis navn er en sammentrækning af ordene ”sustainability” og ”pioneer”, giver Mercedes-Benz Vans nu et smugkig ind i, hvordan fremtidens grønne last-mile-transport måske kommer til at se ud.
Miljø og mennesker i centrum
Den fuldelektriske varebil er baseret på Mercedes-Benz eSprinter og kombinerer adskillige innovative løsninger og teknologier, som har miljø, klima og mennesker i fokus. Blandt de mest interessante højdepunkter er et særligt luftpartikelfilter monteret på bilens yderside, som kan bortfiltrere over 50 pct. af de mikropartikler, som er i luften omkring bilen. Jo flere partikler, der er i luften, des mere effektivt er systemet, som derfor især kommer til sin ret i byen.
På taget findes et solpanel, som under optimale betingelser leverer en effekt på op til 850 W. Panelet er permanent aktivt og lader derfor altid, når det er muligt og kan på en sommerdag generere op til 4,16 kWh til batteriet. Det svarer til omkring 12 kilometers kørsel, og selvom dét trods alt kun svarer til en brøkdel af det daglige kørselsbehov for de fleste, så er potentialet i den gratis solenergi til at få øje på i det lange løb. Sammenlagt kan solpanenet bidrage med strøm svarende til omkring 23 fulde opladninger i løbet af et år, hvilket er nok til flere tusind kilometers kørsel – og tallet kan potentielt være endnu højere i mere solrige egne.
Mange genanvendte materialer
Mercedes-Benz SUSTAINEER er desuden designet med omfattende brug af genanvendte materialer. Store dele af panelerne under bilen er eksempelvis fremstillet af genanvendt polypropylen, genanvendte dæk og det særlige UBQ-materiale, som er udvundet af husholdningsaffald. Dertil kommer, at teknologierne i konceptbilen fra begyndelsen er skabt med tanke på mulig serieproduktion, som skal gøre det nemt at opskalere produktionen af de bæredygtige teknologier i fremtidens varebiler.
Allerede nu arbejdes der på højtryk for at optimere genanvendelsen af brugte batterier. Målet er at kunne begrænse anvendelsen af nye materialer i nye batterier med 40 pct. i 2030 sammenlignet med i dag, og anden halvdel af 2022 begynder Mercedes-Benz udrulningen af et nyt vedligeholdelseskoncept, der skal gøre det muligt at forlænge den forventede levetid for højspændningsbatterierne i koncernens elektriske modeller.
Artiklen er en del af temaet Varebiler.