23948sdkhjf

Fem år efter rekonstruktion er køkkenkæde i topform

– Forrygende OK.   

Adm. direktør Erik Høj har svært ved helt at slippe den jyske beskedenhed, når han skal sætte ord på øjebliksbilledet hos køkkenkæden Designa.  

Det er fem år siden, virksomheden var igennem en rekonstruktion, og skønt en række strategiske fravalg og investeringer i butiksnettet årene efter resulterede i millionunderskud, er køkkendirektøren ikke i tvivl om, at kæden nu er på rette vej.   

Omsætningsfarvel med åbne øjne 

Hans udlægning underbygges af Designas seneste årsrapport. Her blev 2019’s underskud på 25 mio. blev vendt til et 2020-plus på 8 mio. kr., og selvom træerne som bekendt sjældent vokser ind i himlen, er de indtil videre fortsat med at vokse ind i 2021.   

– I Danmark har vi oplevet tæt på 50 procents vækst i de nuværende butikker, når vi sammenligner med første halvår i 2020, og i Norge er vi på den anden side af de 50 procent, fortæller Erik Høj.   

Han medgiver, at en del af rygvinden kan tilskrives den pandemiforstærkede køkkenkøbetrang, men Erik Høj peger også på, at de tiltag og fravalg, Designa de senere år har gjort, har været afgørende faktorer. 

– Corona har hjulpet, men vi kan også se, at vi har taget de rigtige valg. Strategien fungerer, og mens vi med åbne øjne har sagt farvel til noget omsætning på blandt andet private label og lukket en 12-14 butikker, mens andre er åbnet de rigtige steder, kan vi se, at omsætningen i fortsættende butikker vokser helt vildt, forklarer Designa-direktøren.  

Målt på bundlinjen er det også tydeligt, at køkkenkædens bestræbelser har båret frugt. Trods prisstigninger på råvarer svarer resultatet for første halvår hos Designa ifølge Erik Høj næsten til resultatet for hele sidste år. 

– Så det vil jeg mene, at vi godt kan være glade for, fastslår han med en vis underspillethed.  

Held og dygtighed giver forspring 

Ikke desto mindre er netop prisstigningen på råvarer en af de udfordringer, der i disse dage gør det ekstra svært at spå om fremtiden.   

– Det er jo helt vanvittigt i øjeblikket, lyder det fra Erik Høj, der i starten af måneden tog konsekvensen og hævede forbrugerpriserne hos Designa.  

– Og vi kommer nok til at hæve dem igen til efteråret, for det vælter simpelthen ind med prisstigninger i øjeblikket, fortsætter han.  

Mens konkurrenterne i vidt omfang også melder om forlængede leveringstider, har Designa dog indtil videre kunnet holde sig på de sædvanlige tre til fire uger, når det kommer til hovedparten af sortimentet.  

– Jeg tror, vi har været både dygtige og heldige, vi har optimeret vores forecast og købt lidt ekstra ind, fortæller Erik Høj, der dog peger på, at man ikke er helt uden udfordringer på leveringsfronten.  

– Udfordringen ser vi især på de lidt dyrere varer som eg og linoleum, hvor der er lidt mere rift om råvarerne – eksempelvis er der helt op til et halvt års ventetid på en massivskuffe i eg – og så er det et mareridt, når det kommer til hårde hvidevarer, men det gælder, så vidt jeg ved, for hele branchen, lyder det.  

Fleksibel og agil i glohedt marked 

På trods af det glohede marked er tilværelsen som køkkenproducent altså ikke nødvendigvis blevet nemmere det seneste år, men ifølge Erik Høj er det værdifulde erfaringer, Designa har høstet af pandemiens omskiftelige hverdag.   

– Vi har lært at have styr på dagligdagen, at være fleksible og agile og reagerer møghurtigt, når der sker noget uforudset, fortæller han om det, der også bliver overskrifterne for resten af 2021.  

– Retningen er lagt, nu skal vi bruge året på at fokuserer på dagligdagen, på at levere og være fleksible, og så kommer vi stadig til at bruge investeringskroner på at udbygge distributionsnettet – til august åbner vi en ny butik i Odense, i starten af næste år en butik i Storkøbenhavn og så planlægger vi også butikker i to af de største byer i Norge, lyder det fra Designa-direktøren.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094