Stor husbygger støtter sej svømme-sild
OL-svømmeren Jeanette Ottesen blev i 2017 gravid, og i samme moment mistede hun sin økonomiske støtte fra Dansk Svømmeunion.
Sponsorerne valgte også at stoppe samarbejdet. Jeanette Ottesens fremtid i den professionelle sportsverden hang i en tynd tråd. Hun var på tidspunktet 29 år og havde ikke intentioner om at stoppe sin svømmekarriere.
Jeanette Ottesen kontaktede derfor HusCompagniet, som siden har sponsoreret hendes vej tilbage til toppen.
- Vi hører, at hun har en ambition om igen at deltage i OL, og at hun er blevet diskvalificeret til at modtage støtte, fordi hun er blevet mor. Vi syntes, at en atlet som Jeanette Ottesen har fortjent en chance mere, siger adm. direktør Martin Ravn-Nielsen til Licitationen.
Missionen lykkedes. Jeanette Ottesen kvalificerede sig tidligere på året til OL i Tokyo, da hun klarede tidskravet under EM-stævnet.
Fakta: Jeanette Ottesen
Jeanette Ottesen er 33 år og født i Kongens Lyngby
Med sine 50 internationale medaljer er hun den mest vindende danske svømmer nogensinde
Hun har flere verdensmesterskaber og europamesterkaber på sit CV
Ved OL i 2016 vandt hun en bronzemedalje i disciplinen 4 x 100 m medley
Privat danner hun par med Marco Loughran, som er tidligere engelsk svømmer
Får eksponering på sociale medier
HusCompagniet får til gengæld eksponering via sociale medier. Jeanette Ottesen har 76 tusind følgere på Instagram og offentliggjorde i juni et opslag med en kuffert trykt med firmaets logo. Hun takker for støtten, og det har affødt knap 1500 reaktioner.
- Det er en klar sidegevinst. Hun har både fortalt i tv, aviser og på hendes egne kanaler, hvor betydningsfulde HusCompagniet har været for hende. Men det vigtigste for os er, at hun har nået sine mål, siger Martin Ravn-Nielsen.
Sponsoratet kommer dog ikke til at udmønte sig i stor eksponering under sommerens OL. Der er strenge regler for, hvordan Jeanette Ottesen må markedsføre samarbejdspartnere på svømmedragten under slutrunden.
- Det har vi ikke nogen forventninger om. Hun havde en kuffert med i lufthavnen med logoet, og det er vi rigtig glade for, siger han.
Marketingsekspert Thomas Badura mener, at Huscompagniets sponsorat skal ses i lyset af, at firmaet har fået sympati for den situation, Jeanette Ottesen pludselig befandt sig i.
- Det er ikke et lige så synligt sponsorat, som det ville have været i andre sportsgrene, hvor man bedre kan markedsføre sit brand. Der kan derfor ligge nogle andre grunde for HusCompagniet, og det kan være, at der er noget sympatisk i at tage del i hendes vej mod OL, når andre sponsorater forsvinder, siger Thomas Badura.
Han er direktør i firmaet SponsorPeople og har mere end 18 års erfaring i branchen.
Cykling og golf er et bedre match
HusCompagniet har for nyligt været sponsor til DM i speedway. Sportsgrenen har været hårdt ramt af corona, og typehusfirmaet går bevidst efter at støtte dem, som kan have det svært, og hvor sponsoraterne ikke står i kø om at byde sig til.
- Vi vil gerne støtte udvikling. Vi er selv en virksomhed, som er vækstet signifikant, og vi vil gerne overføre det til andre. Hvis der er nogle mindre sportsgrene, som er lidt i knæ, så vil vi gerne støtte op, siger Martin Ravn Nielsen.
Thomas Badura finder det sympatisk og ser gerne, at andre store virksomheder tænker på samme måde. Men rent marketingsstrategisk finder han andre sportsgrene mere oplagte at sponsorere end svømning og speedway for typehusfirmaer.
Det kunne eksempelvis være cykling eller golf, hvor han ser flere paralleller.
- Det er et mere naturligt match. Man skal have en garage til sin cykel, og man skal måske have et skur til sit golfudstyr. På den måde kan man skabe nogle spændende fortællinger, som harmonerer med det brand, man har, siger Thomas Badura.
- Vi har også en stærk cykeltradition i Danmark, og motionscyklister er meget passioneret omkring, at udstyret skal være i orden. Det matcher meget godt de detaljer, det kræver, når man skal bygge et hus.
OL i Tokyo begynder 23. juli, hvor Jeanette Ottesen stiller op i holdkappen 4 x 100 meter. Når slutrunden er overstået, vil Huscompagniet snakke med atleten om, hvordan samarbejdet kan fortsætte, fortæller direktøren.
Her ser Thomas Badura større perspektiver – særligt hvis hun vælger at stoppe sin svømmekarriere.
- Nogle skal jo opbygge et nyt liv bagefter. Der er helt klart muligheder i det, hvis hun skal til at slå sig ned et sted. Det kan man bygge forskellige kommunikationsuniverser op omkring.