Storstrømsbroens italienske entreprenør bløder stadig millioner
Byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, udvikler sig til en særdeles dyr fornøjelse for det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV).
Projektet er to år bag den oprindelige tidsplan, og nu afslører et nyt årsregnskab, at de italienske brobyggere også er gået i minus med flere hundrede millioner kroner. Det skriver Fagbladet 3F.
I årsregnskabet for 2020 har SBJV noteret et negativt resultat på 217 mio. kr., og selskabets egenkapital er gået i minus med 372,5 mio. kr.
Dermed fortsætter den nedadgående spiral fra 2019, som bød på et negativt resultat på 160 mio. kr., og hvor egenkapitalen endte i minus 155 mio. kr.
Det fremgår ifølge Fagbladet 3F af 2020- årsregnskabet, at SBJV havde forventet en negativ indvirkning fra den globale coronakrise, som blandt andet har påvirket tilgængeligheden af udenlandsk arbejdskraft og priserne på byggematerialer, men resultatet betegnes alligevel som “utilfredsstillende”.
– Kontrakten på opførelsen af Storstrømsbroen er i 2020 blevet vurderet som en endnu mere underskudsgivende kontrakt, lyder det fra SBJV’s ledelse i regnskabet.
Afhænger af Itineras økonomiske evne og vilje
Allerede sidste år havde statsautoriseret revisor og chefkonsulent hos Danske Revisorer Lars Kiertzner svært ved at se, hvordan SBJV skal Storstrømsbroen bygget færdig.
– Man står med et projekt, der forventes at give underskud, og som først skal afleveres om to-tre år. Det er svært som udenforstående at svare på, hvordan de vil sikre, at projektet færdiggøres. Det vil åbenlyst blive en tabsgivende entreprise for det italienske konsortium, sagde han til Fagbladet 3F.
I det nye regnskab skriver SBJV, at de i resten af byggeperioden har fået lovning på økonomisk rygdækning fra det italienske selskab Itinera, som fører an i konsortiet. Dermed er det Itineras økonomi og betalingsvillighed, der nu er afgørende for, om SBJV kan fortsætte det danske brobyggeri.
Storstrømsbroen forventes at åbne for biltrafik i 2024 og togtrafik i 2026 hvilket er to år senere end den oprindelige tidsplan.