23948sdkhjf

Færre vognmænd kører asfaltkørsel

Antallet af vognmandsvirksomheder, der udfører transport af asfalt og tjære, er faldet med næsten 40 procent over de seneste ti år. Det viser ny analyse fra DTL. Årsagen er i høj grad de faldende investeringer i infrastruktur.

Ifølge DTL’s analyse, som netop er blevet offentliggjort, er antallet af danske vognmandsvirksomheder med transport af asfalt og tjære som transporttype faldet med mere end en tredjedel fra 69 i 2011 til blot 42 i 2019. Målt fra 2013 er nedgangen på hele 42 procent.

- Analysens resultat er en soleklar indikator for, at infrastrukturen ikke har fået de investeringer, som kræves, mener DTLs erhvervspolitiske chef, Ove Holm.

- Det er tydeligt, at når andelen af virksomheder, som udfører den type af transport, er halveret, taler vi om et presset segment af asfalt- og tjæretransportører. Det har selvfølgelig den virkning, at vognmændene mindsker deres fokus på lige netop den transporttype for i stedet at udvide deres virksomhedsaktiviteter ind på andre områder, hvor forretningsbetingelserne er mere tålelige, siger han

- Tallene også viser noget mere generelt. Det vidner også om, at vores vejnet gennem en længere periode ikke har fået den opmærksomhed, som kræves. Der laves simpelthen mindre arbejde på vores vejnet.

Kvaliteten af vejene er blevet for dårlig 

- Mange steder vil man kunne nikke genkendende til, at kvaliteten af vejene er blevet for dårlig, siger Ove Holm, som mener, at der er brug for flere investeringer i veje og infrastruktur.

Her bekræftes han af en rundspørge blandt vognmændene, som DTL foretog i begyndelsen af året. Den viste, at to ud af tre vognmænd mener, at kommunerne bør prioritere udbedringen af de kommunale veje.

Beregninger, der er baseret på tal fra Danmarks Statistik, viser, at investeringer i vejnettet er faldet over de seneste ti år.

Analysen viser, at det særligt er efter 2015, at investeringerne er faldet, og at de samlede investeringer er faldet med 3,2 milliarder kroner siden 2011.

- Fortsætter udviklingen frem mod 2025, er der tale om fald på yderligere 750 millioner kroner, hvis der vel at mærke ikke afsættes flere midler til vejinvesteringerne, advarer Ove Holm.

Velkommen infrastrukturplan

Analysen viser også, at kommunernes investeringer er faldet - dog i mindre grad end Vejdirektoratets. Kommunernes investeringer er faldet med tre procent fra 2011 til 2021 og siden toppen i 2015 med 11 procent frem til 2021.

I 2025 forventes de at være faldet med 13 procent i 2025 i forhold til 2011, mens de kommunale anlægs- og driftsinvesteringer forventes at være faldet med hhv. 24 og to procent i 2025.

- Asfalt- og tjæretransportørernes virke er helt åbenlyst blevet udsat for et alvorligt pres i takt med, at anlægsinvesteringerne som helhed har udvist en faldende tendens. Der er derfor slet ingen tvivl om, at vi som branche har høje forventninger til infrastrukturforhandlingerne, siger Ove Holm, der mener, at regeringens ”Danmark Fremad - Infrastrukturplan 2035” falder derfor på et tørt sted.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093