Det er nu, du kan vælge de gode opgaver mester!
Hvordan undgår du at blive grebet af den høje aktivitet og blive fartblind?
Der er ekstrem høj aktivitet i byggebranchen. Branchen har indtil nu kun været positivt påvirket af Corona situationen. Mange af de penge, som forbrugerne havde sat af til oplevelser, ferier mv. bliver nu i høj grad brugt til boligforbedringer mv.
Det er naturligvis som udgangspunkt positivt, at der er høj aktivitet, men høj hastighed stiller også større krav til mesters opmærksomhed. Lidt på samme måde, som når man kører bil; jo højere hastighed des mere opmærksomhed kræves. I tider med høj aktivitet kan man hurtigere køre ”af vejen”.
Når opgaverne lidt ”kommer af sig selv” er det endnu mere vigtigt at mester prioriterer i opgaverne, så ressourcerne (dvs. timerne) anvendes dér, hvor indtjeningen er størst. Det har vi tidligere berørt bl.a. i klummen omkring "styrker og kernekompetencer".
Gentænk din virksomhed
I en tid med høj aktivitet er der gode muligheder for at ”gentænke” sin virksomhed og eksempelvis opdyrke et speciale. Hvis eksempelvis en elektriker vil specialisere sig i varmepumper kunne det være tiden var inde til at sige nej til andre opgaver og i stedet prioritere ”speciale” opgaverne. I travle tider som nu, er det væsentlig lettere at fylde ordrebogen med opgavetyper som man ”ønsker”.
Det svære er ikke at få disse opgaver. Det svære er at vedtage, at det nu er strategien at gå efter disse opgaver og især er det svære at sige NEJ til de kunder/opgaver der ”stjæler” vores timer til opgaver der ikke ligger indenfor virksomhedens specialeområder.
Der er med andre ord tale om en ”mental” opgave for mester og virksomheden. En måde at afhjælpe dette på er at kigge på sine afsluttede sager for eksempelvis det seneste år opdelt efter DB/time. Billedet her er altid meget klart og meget ofte overraskende for mester, idet de bedst indtjenende sager ofte ikke er de sager som mester umiddelbart ville have nævnt. Det bliver meget tydelig,t at der er et enormt potentiale i at ”flytte” timer fra dårlige kunder/opgaver til de bedste.
Det kræver, at man har indsigt i sin virksomhed og mod til at lede sin virksomhed og træffe valg, der er baseret på fakta, tal og historik.
I tider med høj aktivitet har mester en gylden mulighed for at gentænke virksomhedens position i markedet. Hvis du evner at ”flytte” dine timer til dine speciale, så er der typisk et meget stort økonomisk udbytte.
Artiklen er en del af temaet Casper&Frank.