Største ordre nogensinde – tung Femern-opgave til Brande-firma
Langt over 8.000 ton stålkonstruktion bestående af mere end 20.000 stålspær, søjler og bjælker. Ja, det er en bemærkelsesværdig ordre, som Give Steel har modtaget fra Femern Link Contractors (FLC), joint-venture-selskabet bag design og byggeri af sænketunnelen til Femern Bælt-tunnelen.
– Året starter godt ud, konstaterer adm. direktør i Give Steel, Torben Larsen, i en pressemeddelelse om opgaven.
– Vi har netop udgivet vores første EPD Miljøvaredeklarationer og kan nu glæde os over den største ordre i virksomhedens historie, uddyber han og tilføjer, alle stålkonstruktioner til projektet i Rødby bliver produceret i Brande.
I totalentreprisen på stålkonstruktionerne til den nye tunnelelementfabrik, hvor betonelementerne til Femern-Bælt forbindelsen skal produceres, er der inkluderet underentreprenør-opgaver som for eksempel facadebeklædning, tag med videre. Alle underentreprenøraftaler er langt fremskredet og i proces.
Konsortiet bag Femern-byggeriet:
Femern Link Contractors (FLC) består af:
Aarsleff (Danmark)
Max Bögl Stiftung & CO KG (Tyskland)
BAM Infra B.V (Holland)
BAM International B.V (Holland)
Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland)
Vinci Constructions Grands Projets (Frankrig)
Solétanche-Bachy International S.A.S (Frankrig)
CFE SA (Belgien)
Dredging International NV (Belgien)
Sætter et socialt fingeraftryk
Med den store ordre til Give Steel vil Femern-projektet ikke bare skabe flere arbejdspladser i Jylland. I forbindelse med kontrakten har stålkonstruktøren også indgået en aftale med Lolland Kommune, fortæller Torben Larsen:
– I forhold til lærepladser har vi indgået en aftale med Lolland Kommune om at oprette lærepladser til udfordrede unge fra Lolland på fabrikken i Brande, siger direktøren om tiltaget, han betegner et ”socialt fingeraftryk”.
På fabrikken i Brande har virksomheden allerede 30 lærepladser til unge mennesker med og uden særlige udfordringer.
Tunnelelementfabrikken skal producere første element til Femern Bælt-tunnelen fra slutningen af 2023 og det sidste i sidste halvdel af 2026. Femern forbindelsens 18 km lange tunnel forventes at stå færdig midt i 2029 og vil forkorte rejsetiden mellem Skandinavien og det øvrige Europa.