De skal male Oddesundbroen
Banedanmark er i gang med at give Oddesundbroen i den nordvestlige Jylland en overhaling. Allerede i sommers blev det første af tre buefag malet, og nu har Gardit vundet udbuddet på overfladebehandling af de resterende to buefag.
- Hele entreprisen er på to buefag på Oddesundbroen. Det ene buefag er her i 2021, og det andet buefag er i 2023, fortæller Morten Lindholt, administrerende direktør i Gardit.
Selve entreprisesummen er på 9,7 millioner kroner, men i den indgår også arbejde fra blandt andet stilladsfirma.
Gardits arbejde på broen starter i april. Her starter man med at sandblæse broen, før den bliver malet.
- Vi skal bruge fem-seks mand fra opgavestart, og til vi er færdige i vores del af arbejdet, forklarer Morten Lindholt.
Oddesundbroen åbnede for trafik i 1938. Broen er 472 meter lang, og hvert buefag er 70 meter. Broen er en klapbro, og klapfaget spænder over en 30 meter bred sejlrende.
Buefagene er sidst hovedrenoveret i 1987-1988, og der er senest foretaget pletreparation af buefagene i 2007.
Selve malerarbejderne på Oddesundbroen er en kontinuerlig proces. Broklappen blev malet i 2017, og fra 2022 og i årene frem er det stålunderbygningens tur igen. Malingen beskytter broens stålkonstruktioner og forventes at holde i 25-40 år.