Flügger på sporet af vækst og øget indtjening
Det har taget fire år, to strategier, hårdt arbejde og en stærk holdindsats at skabe en effektiv og strømlinet forretning og hæve bundlinjen fra 21 millioner kroner i juni 2016 til en forventning om en bundlinje på 200-215 millioner kroner i juni 2021.
Selvom der næppe kan herske tvivl om den betydning, CEO Jimmi Mortensen har haft for Flüggers udvikling, nægter han at kalde det for andet end en stærk holdindsats:
– Vi er gået fra gyngende grund til at have et godt overblik over alle processer i virksomheden. Vi har mere hånd i hanke med, hvad der virker og ikke virker for økonomien blandt andet via væsentligt forbedrede it-systemer. I den forbindelse har vi også taget den svære beslutning om at lukke 20 pct. af vores butikker. Derfor er Flügger i dag en veldrevet forretning, der på ny er klar til at tage vækst ind, siger Jimmi Mortensen.
Vækst er netop, hvad der har præget Flüggers resultater i 2020. Ud over en historisk stærk indtjening har de seneste 13 måneder budt på to internationale opkøb, Unicell i Polen og Eskaro, som har aktiviteter i flere lande i Østeuropa.
Gør-det-selv i Østeuropa
Med opkøbene har Flügger udvidet sin tilstedeværelse i Polen og får adgang til store østeuropæiske gør-det-selv-markeder i vækst, som står i stor kontrast til de stagnerende forhold i Norden, hvor private i flere år har tyet til professionelle malere.
– Det er først for nylig, vi er kommet ud af det dødvande, som gør-det-selv-markedet har været præget af for os. Væksten på det felt ligger i Mellem- og Østeuropa, og nu køber vi os til markedspenetrering og yderlig acceleration via to veldrevne forretninger, siger Jimmi Mortensen, der ser opkøbssynergierne gå begge veje:
– Der er stordriftsfordele i form af bedre indkøbspriser. Derudover får Flügger andel i højt specialiseret viden om gør-det-selv-markedet, og Unicell og Eskaro kan drage nytte af den udvikling, Flüggers forretningsmodel har gennemgået de seneste fire år. Med opkøbene i Østeuropa vil vi også gerne være med til at skubbe på bæredygtighedsagendaen på de markeder. Vores fokus på plastik, CO2-neutralitet og 100 procent bæredygtig maling forventer vi på sigt kan blive en markant konkurrencefordel for både Unicell og Eskaro.
Økonomisk milepæl i sigte
Med aftalen om købet af Eskaro kommer Flügger et stort skridt nærmere koncernens finansielle målsætninger.
–Vi har opjusteret tre gange siden august. Fremgangen skyldes corona-handlen, men også justeringen af forretningsmodellen og købet af Unicell, forplanter sig til bundlinjen. Vi har fået en solid start på regnskabsåret, og det giver os en tro på, at 2020/21 bliver året, hvor Flügger passerer en økonomisk milepæl og leverer mere end 2 mia. kroner i omsætning og en historisk høj indtjening. Havde Eskaro været en del af Flügger-koncernen for hele regnskabsåret 2020/21, ville vores samlede omsætning udgøre knap 2,5 mia. kroner, og EBIT-marginen have ligget i niveauet 9-10 procent, vurderer Jimmi Mortensen, som heller ikke vil afvise flere opkøb.
– Vi holder stadig øje med markederne, og Flügger har det finansielle kapitalberedskab til det, hvis der skulle byde sig muligheder i form af veldrevne virksomheder. Vores fokus er på profitabel vækst til top- og bundlinje. Hastigheden afgøres af, hvad der byder sig i markedet, siger Jimmi Mortensen.