Fællessang og coronakrise giver altanboom
Fællessang og coronakrise giver altanboom i Danmark
Fællessang og Philip Faber fik danskere landet over til at synge med fra deres altaner under forårets corona-nedlukning, og de mange isolerede byboere så fidusen i at have en altan. Det mærker man Altan.dk. Her voksede ordrebogen i 2020 med over 20 pct. i forhold til 2019 – og virksomhedens hjemmeside har fået 70 pct. flere besøgende.
Altan.dks direktør, Casper G. Knudsen, var som mange andre nervøs for forretningen, da landet lukkede ned. Men det stod hurtigt klart, at danskerne stadig søgte efter frirum i f.eks. sommerhuse, fritidsbåde og altaner.
- I starten af nedlukningen var vi selvfølgelig usikre på situationen. Vi vidste ikke, om folk turde investere i en altan lige nu, men vi må bare konstatere, at værdien af altaner virkelig har vist sit værd. Det har været en fornøjelse at se danskerne synge fællessang, snakke og nyde friheden på deres altaner. Folk har været så meget hjemme, og efterspørgslen på altaner er bare eksploderet de sidste måneder, forklarer han.
Generalforsamling, frokost og yoga på alten
Udover DRs populære fællessang har altanerne været et sikkert frirum til fælles aktiviteter, hvor danskerne har afholdt generalforsamlinger, dyrket yoga og holdt altanfester. Direktøren har oplevet stor kreativitet ude hos de danske altanejere gennem de sidste seks måneder.
- Altanen har fået en ny betydning og rolle i hverdagen. Det er et sikkert rum under åben himmel, som inviterer til gode idéer, livsglæde og fællesskab. Vi har faktisk selv afholdt en altan-påskefrokost for en forening, hvor beboerne fik serveret en skøn frokost på deres altaner. På trods af den alvorlige situation har det været ret fantastisk at opleve sit produkt blive brugt på nye måder, siger Casper Gorm Knudsen.
Nye måder at mødes på
Altan.dk har tilpasset arbejdsgangene til den nye situation, så kunderne er trygge ved processen i disse Corona-tider. Eksempelvis sætter montørerne et lille klistermærke på vinduerne, inden de kommer ud, der fortæller kunderne om, hvornår de kommer, og at de tager alle forholdsregler. Og selvom de fleste møder har foregået digitalt, har virksomheden stadig holdt fast i den tætte dialog med kunderne.
- Jeg synes, vi har grebet det rigtig an ved at være omstillingsparate og vise, at det hele kan lade sig gøre, selvom omstændighederne har været helt nye. Det har krævet god kommunikation med kunderne, men de har været enormt gode til at vise forståelse og tage hensyn. Det har gjort en stor forskel, siger Casper Gorm Knudsen.