Sådan ændrer IT-værktøj forretningen for tømrermestre
I den kommende tid fokuserer Mester Tidende og Licitationen-Byggeriets Dagblad på for flere af de deltagende i konkurrencen om at blive Danmarks mest IT-modne håndværks- eller entreprenørvirksomhed. Så glæd dig til at læse hvordan IT-værktøjer optimere deres hverdag, hvor de får størst udbytte med IT-værktøjer og gode råd til andre, som står overfor digitalisering.
Vi lægger ud med Drøhse Tømrer & Snedker ApS og Tømrermester Mads Stadsgaard.
Et system til det hele
Drøhse Tømrer- & Snedker ApS, 44 medarbejdere:
- En af de største forandringer i vores virksomhed, ved at være så digitaliseret er, at vi som ledelse har nemmere ved at formidle information og videregive fællesbeskeder – både til medarbejdere og vores samarbejdspartnere.
Det er så nemt at dele informationer på tværs. For eksempel, så sender vi tit opgaverne direkte ud til vores svende i marken, hvor de også får tegninger og referater fra byggemøder til den pågældende sag. Derudover har vores arbejdsprocesser også ændret sig, og vi er i dag meget fokuserede på kvalitetssikring. Det gør også, at vores medarbejdere bruger meget tid på dokumentation. Men det kan mærkes når sager bliver afleveret, hvor det er nemt når blandt andet D&V skal afleveres, siger Tue Jensen, tømrermester hos Drøhse Tømrer & Snedker ApS, og fortsætter:
- Havde vi skulle gøre det hele forfra i dag, havde vi nok set efter et program, hvor alle de ting vi har behov for i vores hverdag, er integreret. Det skal indeholde administrations-/sagsstyring system, dokumenthåndteringssystem, timeregistrering, servicehåndtering, planlægning, flådestyring af biler/lifte, værktøjsstyring, KS og D&V. Kort sagt et system, hvor alt hvad der skal til for at styre virksomheden, er i samme system. Og hvor det kan tilgås fra både mobile enheder og de stationære enheder.
- Mit gode råd til andre, som står overfor IT-investeringer i dag, er at bruge den tid der skal til, inden beslutningen omkring den rette udbyder tages, fremhæver Tue Jensen.
En samlet virksomhed
Tømrermester Mads Stadsgaard, 5 medarbejdere:
- Vores arbejdsprocesser er i dag meget anderledes end hvad de har været tidligere. Alene i bogholderiet har vi skåret vores udgifter ned med 60 pct., hvilket er en direkte følge af vores ændrede arbejdsprocesser. Derudover er kommunikationen internt i virksomheden, mellem kontor og ”marken”, også blevet bedre, og mere simpel – begge veje. Det har blandt andet gjort, at vi har færre fejl (ude på sagerne) som tidligere har skyldtes kommunikationsfejl og misforståelser, siger Mads Stadsgaard, tømrermester hos Tømrermester Mads Stadsgaard.
- I dag fremstår vi som en mere samlet virksomhed, hvor vi alle arbejder efter de samme procedurer, og alle informationer ligger tilgængeligt for alle medarbejdere. Det er lige fra personalehåndbog, byggepladsprocedurer, sikkerhedsblade til produktinformationer. Ved at have informationer tilgængelige for alle, har vi ændret vores firmastruktur, så vi i dag alle har et ansvarsområde, hvor vi med deling af information har et transparent samarbejde.
De sidste 6-8 måneder har vi haft stor fokus på rentabiliteten i vores projekter, hvilket har kunne ladet sig gøre fordi vi har et godt overblik – og som har gjort vores efterkalkulation meget nemmere. Det har givet os viden omkring hvilke sager vi skal fokusere på i fremtiden, og hvilke der er okay at ”tabe”.”
Til andre som står overfor digitalisering og IT-værktøjer, er mit bedste råd at vælge standardløsninger. Specieldesignede løsninger er dyre og de virker ikke alligevel. Et andet råd er at få en udefra til at se hvor forretningen bedst kan optimeres med IT-værktøjer, og som kan lokalisere de største udfordringer, understreger Mads Stadsgaard.
Artiklen er en del af temaet De Digitale Håndværkere.