23948sdkhjf

Nu er rammer lagt om Søfronten i Silkeborg

Outdooraktiviteter og leg langs søbredden, et kulturelt samlingspunkt med plads til et nyt og anderledes Museum Jorn, en oplevelsesrute gennem natur- og kulturperler, nye boliger og flytning af to store veje. 

Det er nogle af elementerne i den nye udviklingsplan, der viser vejen for, hvordan de helt centrale arealer langs Søfronten i Silkeborg skal udvikle sig. Silkeborg Byråd har nu vedtaget udviklingsplanen, oplyser Silkeborg kommune i en pressemeddelelse. 

Udviklingsplanen for Søfronten rummer seks bærende principper og syv delprojekter. 

- Vi har allerede afsat penge til første etape af omdannelsen. Det indebærer en flytning af de to veje, Søvej og Christian 8.s Vej, der i dag løber langs med søbredden og udgør en barriere for bylivet, og at området kan udvikle sig. Ved at flytte vejene skaber vi plads til en grøn bypark og et levende byrum, hvor vi kan bo, være kulturelle, lege og få pulsen op – helt tæt på naturen og vores hyggelige gågader, siger borgmester i Silkeborg, Steen Vindum, i pressemeddelelsen. 

Formålet med udviklingsplanen er at sikre, at midtbyen også i fremtiden af præget af liv, handel og oplevelser i en tid, hvor danske byers bymidter og handelslivet er under hastig forandring. Samtidig skal planen binde naturen og Silkeborg midtby bedre sammen. 

Udviklingsplanen er lavet i forlængelse af en stor konkurrence om en masterplan for Søfronten i Silkeborg, som et hold med tegnestuen Effekt i spidsen vandt i april i år.

Læs mere: Ny plan skal binde Silkeborg sammen

- Det er et meget stort projekt, som kommer til at foregå over en årrække i tæt samarbejde med borgere, foreninger og fagfolk. Men vi kan ikke løfte det alene. Vi tror og håber på, at de store fonde og bygherrer også kan se de store potentialer i projektet og vil være med til at gøre det til virkelighed, siger Steen Vindum. 

Udviklingsplanen er derfor ikke en præcis plan for, hvor bænkene skal stå eller hvor bred, vejen skal være, men derimod en fleksibel plan, der kan udvikle sig over tid.

De seks bærende principper

1. Fra trafik og biler til bypark med mennesker og byliv
• I dag er det veje og parkeringspladser for biler, som dominerer.
• I fremtiden bliver Søfronten omdannet til en grøn bypark
med plads til leg, bevægelse, kultur og møder mellem mennesker.

2. Søvej og Christian 8.s Vej skal flyttes
• Søvej skal flyttes væk fra søen og om på den anden side af rådhuset, og Christian 8.s Vej skal også flyttes væk fra søen.

3. Kulturdynamo med udgangspunkt i et nyt Museum Jorn
• Vest for rådhuset skal der være et kulturelt samlingspunkt med plads til et helt nyt og anderledes Museum Jorn og en række andre funktioner, der forener kultur og outdoor.

4. Sportshub øst for rådhuset
• Øst for rådhuset skal der være en sportshub til outdoor-aktiviteter, leg og bevægelse.
• Den grønne bakke skal forbinde Søfronten og Søtorvet med en grøn fodgængerbro hen over Christian 8.s Vej.

5. Boliger skaber mere byliv
• Nye boliger betyder flere mennesker, og flere mennesker betyder endnu mere liv i byen hele døgnet.
• Langs Søfronten er der mulighed for at placere boliger flere steder.
• Syd for rådhuset kan det eksisterende byggeri omdannes til boliger.

6. Parkering samles på få steder
• For at få frigjort arealer til byparken bliver bilparkering samlet i nogle få parkeringshuse og parkeringskældre.


Udviklingsplanens syv delprojekter

1. Rammelokalplan
• Først skal der udarbejdes en rammelokalplan, som fastlægger de overordnede rammer og de bærende principper for de store forandringer.

2. Veje flyttes
• Flytningen af vejene er hele forudsætningen for, at vi kan skabe en bypark.

3. Rådhuset
• Rådhuset spiller en central rolle i udviklingsplanen, og der skal udarbejdes en plan for rådhusets forplads til byparken.

4. Sportshubben og Søfronten Øst

5. Søfronten Vest

6. Kulturdynamo og passagen ved Hotel Dania
• Midt på Søfronten, lige vest for Rådhuset, er der reserveret plads til en kulturdynamo med udgangspunkt i et nyt Museum Jorn som et ankerpunkt for bylivet.

7. Silkeruten
Silkeruten, som kommer til at løbe lige gennem byparken, binder Søfronten og bymidten sammen med naturen og kulturen via stier og ruter både til lands og til vands.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078