23948sdkhjf

DB Schenker bygger internationalt transportcenter i Danmark

Når det hele står færdigt i 2022, vil logistikcentret beskæftige mere end 150 medarbejdere

ADP og PFA har netop annonceret byggeriet af et stort lager- og logistikcenter til omkring en kvart mia. kr. i Taulov nær Fredericia. 

Nu melder transportgiganten DB Schenker så om egne planer for et stort logistikcenter i det sydjyske transportknudepunkt. Et projekt der er affødt at selskabets vækst de senere år. 

Til formålet har firmaet købt en grund i området Kongens Kvarter på hele 89.150 kvm af Fredericia kommune, fortæller adm. direktør for DB Schenker i Danmark, Henrik Dam Larsen, til Transportmagasinet.

Når det hele står klar ved indgangen til 2022, vil logistikcentret fra starten beskæftige mere end 150 medarbejdere. 

En lille brik i et stort netværk

Byggeriet, en såkaldt Cross Docking terminal, skal være  en international og central hub for DB Schenkers europæiske og skandinaviske biltrafikker, multimodale løsninger, pakker og globale sø- og luftfragt aktiviteter.

Det nye logistikcenter vil indgå i det eksisterende europæiske stykgodsnetværk, som omfatter 430 DB Schenker terminaler i 38 europæiske lande.

Planen omfatter en terminalbygning på cirka 7.000 kvm med tilhørende porte, og samtidig indrettes der opmarchbåse og parkering til 80 lastvognstog, samt parkering til distributionsbiler. Alt sammen for at imødekomme skærpede krav og regler på markedet. Terminalen bygges med højeste sikringsniveau (TAPA) for at kunne håndtere gods for alle DB Schenkers forretningsområder. 

Projektet omfatter også en ny kontorbygning på cirka 2.800 kvm. 

Skitsetegninger med placeringer og størrelser på bygningerne er udarbejdet, og i uge 44 går parterne videre med proces og nærmere planlægning. Det ventes ifølge Henrik Dam Larsen at tage nogle måneder. 

I planlægningen vil det være fokus på at bygning bliver udformet ”grønt på en forsvarlig måde”, som Henrik Dam Larsen udtrykker det. Det vil sige med hensyntagen til miljø, mennesker og økonomi.

- Derefter vil vi udbyde det i licitation til entreprenører og byggefirmaer, som så kan arbejde videre med det ud fra de specifikationer, vi kommer frem til, siger Henrik Dam Larsen. 

Økonomien i projektet ønsker han derfor ikke at komme nærmere ind på, før man står på den anden side af udbuddet. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093