23948sdkhjf

Lemvigh-Müller vinder pris for brug af kunstig intelligens

Den har banket stormestre i skak. Den bliver brugt i forbindelse med kræftdiagnosticering. Og nu er den rykket ind i grossistbranchen.

Lemvigh-Müller har for et lille års tid siden taget IBM’s kunstige intelligens ”Watson Explorer” i brug som en digital salgsassistent. Det går så godt, at grossisten vandt sølv i kategorien ”AI og Analytics” til Danish Digital Award 2019, der løb af stablen 9. maj.

- Vi satser på kunstig intelligens, som vi ser som en nøgle dels til bedre kundeoplevelser, dels til øget konkurrenceevne. Vi er selvfølgelig enormt glade for og stolte over at have vundet sølv lige præcis i kategorien ”AI og Analytics”, for det fortæller, at vi er helt på rette spor, siger økonomidirektør Tony Christensen, der har haft ansvaret for implementeringen af Watson i Lemvigh-Müller.

Håndværkere får hurtigere hjælp
Juryen har i sin begrundelse netop fremhævet, at Watson har gjort det muligt at øge kundeoplevelsen. Lemvigh-Müllers kunder er blandt andet håndværkere, typisk installatører, og det kan være lidt af et detektivarbejde at hjælpe dem, når de ringer ind for at få hjælp til at finde sikkerhedssko, slagboremaskiner, befæstelse og vvs- og el-materiel blandt Lemvigh-Müllers 350.000 varenumre.

Nogle gange har de kun et billede af det ønskede produkt, andre gange efterspørger de et udgået produkt, eller de er i tvivl om, hvilke komponenter de skal bruge til en bestemt opgave.

Hvor Lemvigh-Müllers sælgere tidligere skulle klikke sig igennem mange skærmbilleder i flere forskellige systemer, tager søgningen med Watson nu kun et par sekunder i ét system, fordi den søger i alle produktinformationer på en gang og kobler informationer på tværs af systemer.

- Med Watson kan vi give kunderne lynhurtig hjælp, og vores sælgere får også bedre mulighed for at give personlig service, fordi de ikke skal bruge energi på tidskrævende søgeprocesser. Det er vigtigt, for vi ved, at vores kunder gerne vil tale med et menneske, som forstår deres arbejdsopgaver, lytter, spørger og byder ind med løsninger – og også har plads til et smil. Ved at kombinere kunstig intelligens med menneskelig intelligens kan vi give den bedst mulige kundeservice, og det er dér, vi for alvor kan adskille os fra vores konkurrenter, siger Christian Herbert.

Artiklen er en del af temaet Nyt fra byggecentrene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098