Per Aarsleff lægger 70.000 kvm membran under havneudvidelse
Totalentreprenør Per Aarsleff A/S er godt i gang med etableringen af et 280.000 kvm stort havneareal i Frederikshavn.
På arealet, som forventes færdig i 3. kvartal af 2019, etablerer den amerikanske virksomhed Modern American Recycling Services (M.A.R.S.) sit første europæiske ophugningsværft. M.A.R.S. vil herfra sikre bortskaffelse og genanvendelse af mere end 200 ton skrot fra skibe og boreplatforme årligt.
Ved at alliere sig med specialleverandøren Byggros lægger Per Aarsleff fundamentet for, at skibsophugningen foregår på bæredygtig og miljørigtig vis.
488.000 kvm til havnenFrederikshavn Havn udbygger med samlet 480.000 kvm nye havnearealer, 1000 meter ny kaj og 14 meters vanddybde, som skal løfte området med nye aktiviteter, forretningsmuligheder og arbejdspladser. Her optager M.A.R.S. en vigtig rolle, og firmaet vil hyre 200 medarbejdere til det nye skrotværft, som skal sikre bortskaffelse og genanvendelse af mere end 200 ton skrot fra skibe og boreplatforme årligt. |
- Vi er gået sammen med Byggros, som i alt har leveret en 70.000 kvm stor membran, der skal håndtere belastninger fra skrotningsarbejdet. Udlægning af membranen skal beskytte mod nedsivning af forurening, så jern og andre skadelige indholdsstoffer ikke siver ned i undergrunden, siger Cathrine Engstrøm, projektleder hos Per Aarsleff, i en pressemeddelelse.
Hun understreger, at membranudlægningen er et omstændeligt arbejde:
- At lægge membranen ud på så stort et område tager os 12-14 uger. Med hjælp fra Byggros skal vi nemlig svejse alle membranbaner sammen med bentonit for at sikre, at der ikke kan trænge indholdsstoffer igennem. Men selvom det er et langvarigt arbejde, er det godt givet ud i sidste ende. Det er nemlig en bæredygtig løsning, der beskytter mod forurening – og dermed mod overbelastning og både natur, miljø og klima.
Kan klare rystelser fra skrotningsarbejdet
Administrerende direktør Anders Kjeld understreger, at Byggros som leverandør har haft hovedfokus på fleksibilitet i deres membranvalg.
- De enorme rystelser, som kommer fra skrotningsarbejdet, vil give væsentlige sætninger i området. Derfor har det været afgørende med en membranløsning, der sikrer fleksible samlinger mellem membranbanerne. På den måde kan membranen optage de bevægelser, der kommer undervejs, uden at den beskadiges, udtaler han.
Der er tale om to forskellige typer membraner: En kompositmembran af typen Bentomat CLS100 og en 1,0 mm HDPE-membran.