Tyvebander skærer masser af kighuller i trailere
Konsulentfirma: Sådan sikrer du dit gods
Det konstaterer Lars Albæk, seniorkonsulent og indehaver af konsulentfirmaet AL-Kon, der er specialist i forebyggelse og bekæmpelse af transportkriminalitet på landevejene.
- Vi har set tyverier af alt fra toiletpapir og skrot til deciderede luksusvarer, computere, tv og fødevarer. Vi har i dag desværre en situation, hvor man må sige, at hvis godset kan sælges, er det i farezonen for at blive stjålet, siger han.
Lars Albæk nævner, at nye tal fra International Transport Danmark og politiet viser, at omkring 75 procent af alle lastbiler har såkaldte ”kighuller” i presenningen.
Et kighul opstår, når tyvebander skærer et hul i presenningen for at se, om der er noget, der er værd at stjæle i lastrummet, og det er der ofte. Der stjæles ifølge AL-Kon for mindst 60 milliarder kroner gods fra lastbiler årligt på Europas landeveje, og tallet er stigende år efter år.
Tyvene går i dag målrettet efter at stjæle hele eller dele af lasten, fordi selve lastbilen ofte er sikret med udstyr, der gør det umuligt at stjæle den, og i det hele taget er det i sagens natur nemmere at genfinde et helt vogntog, end det er at finde varer, der er læsset om til et nyt lastrum.
To-delt løsning
De mange huller efter kriminelle ”kiggere” understreger, at hovedparten af alle transporter er i farezonen, påpeger direktøren.
- Den langsigtede løsning er at sørge for en drastisk øgning af antallet af sikrede parkeringspladser overalt på Europas landeveje. Men, selv om det skulle blive besluttet i morgen at bygge flere hundrede af sådanne anlæg, vil der gå mange år, før de er klar.
- Derfor må man se sig om efter alternative løsninger til at sikre selve godset, så man kan få sine varer tilbage, efter at de er blevet stjålet, nævner direktøren.
Han peger på, at der er to sider af sagen, når det handler om at få tilvejebragt gods, der for eksempel er blevet flyttet af tyvebander fra et vogntog til tyvenes køretøj:
- Det første aspekt handler om, at man som lastejer skal sikre sin last med en GPS-enhed, der er batteridrevet med et langtidsholdbart batteri. Det andet aspekt er, at man skal have en autoriseret adgang til det lokale politi i hele Europa.
- AL-Kon er en del af netværket ”SecuriTrack”, som består af nationale kontrolcentraler med direkte politiadgang i hele Storeuropa. Samarbejdet sikrer, at vi kan få fremført sporingsdata til politiet i det land, hvor det stjålne gods befinder sig, og samtidig kan den lokale kontrolcentral give alle de supplerende oplysninger, der skal til. På den måde kan vi forholdsvist ukompliceret få politiet til at rykke ud i en fart og oftest med det resultat, at vi får alle de stjålne genstande tilbage, siger Lars Albæk.
Han nævner, at det er logistisk umuligt at udstyre alle dele af godset med sporingsudstyr, og derfor befinder der sig normalt kun få ”trackere” i godset.
- Det siger sig selv, at man helst skal have genfundet godset i en fart – mens alle varerne er samlet et sted og ikke fordelt til en række lokale hælere. Ellers risikerer man at stå med to computerskærme i stedet for de 300, der forsvandt.
AL-Kon´s koncept med SecuriTrack kombineret med en batteridrevet GPS-løsning har været i brug i nogle år og har ifølge Lars Albæk allerede sikret genfindelse af gods for mere end 30 millioner kroner i lande som Tjekkiet, Italien, England, Polen Tyskland og Sverige.