Spaden i jorden til helt ny bro
Torsdag eftermiddag er der første spadestik til byggeriet af den nye Storstrømsbro til over 4 mia. kr., der skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø.
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen stikker den første spade i jorden og markerer den officielle åbning på byggeprojektet sammen med de to borgmestre Mikael Smed, Vordingborg, og John Brædder, Guldborgsund.
Styrker beskæftigelsen
- Med den nye Storstrømsbro får vi en bro til fremtiden. Ikke alene binder broen regionen sammen, den bliver også et vigtigt led i opgraderingen af jernbanen mellem København og Rødby og videre til Tyskland via Femernforbindelsen. Jeg er samtidig sikker på, at den lokale placering af brobyggeriet på Masnedø vil styrke udviklingen og beskæftigelsen i kommunerne i flere år frem, lyder det fra ministeren i en pressemeddelelse.
Storstrømsbroen
Broen bliver cirka 4 km lang og er Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen
Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen gang- og cykelsti Den samlede pris for projektet inklusive nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er ca. 4,1 mia. kr. Den eksisterende bro åbnede i 1937 |
Kun én entreprenør tilbage
Spadestikket foregår på Masnedø, den lille ø mellem Sjælland og Falster, der bliver centrum for produktionen af broen, og det bliver også herfra, at broens mange elementer bliver udskibet.
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023. Vejdirektoratet har ikke rokket ved tidsplanen, selvom bygherren har været igennem et tovtrækkeri med totalentreprenøren og måtte udskyde kontraktunderskrivelsen i flere måneder.
Det skete, fordi medarbejdere fra to af virksomhederne i det italienske konsortium, der vandt konkurrencen om projektets totalentreprise, var involveret i korruptionssager i hjemlandet.
Desuden er en af virksomhederne, Condotte, siden gået konkurs, mens et andet firma, Grandi Lavori Fincosit (GLF), er i store økonomiske problemer.
Itinera står tilbage
Begge har fået nedskrevet deres ejerandel i konsortiet til symbolske 0,01 pct. hver, så kun konsortielederen Itinera reelt står tilbage i totalentreprenør-konsortiet.
Itineras ejer i Italien har også stillet en udvidet moderselskabsgaranti på yderligere 8 pct. oveni den krævede sikkerhedsstillelse på 15 pct. for at sikre økonomien i selskabet Storstroem Bridge Joint Venture I/S.
Silvio Fascio, der er divisionsdirektør i Europa hos Itinera, har tidligere oplyst til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at nøglemedarbejdere fra Condotte og GLF er blevet ansat i det danske interessentskab.
Itinera-koncernen har også store entrepriser på sygehusbyggerierne i henholdsvis Odense og Køge.