23948sdkhjf

Danske akustiklofter giver bedre lyd i Sverige

Siden 1935 har den århusianske virksomhed Troldtekt sørget for, at danske skolebørn har kunne råbe, lege og blive undervist i lokaler med en god akustik. Men indtil for tre år siden var der ingen svenske skolebørn, der nød godt af virksomhedens akustiklofter.

– I mange år havde vi mest fokus på det danske marked. Men finans­krisen understregede behovet for at satse lidt bredere. Det var også der, at vi begyndte at tænke Sverige ind. Og for tre år siden gik vi så i gang, siger international salgschef Kent Vium.

Satset på det svenske marked er ifølge salgschefen ”gået over al forventning”.

– Det er gået rigtig godt. Der er også i Sverige en søgning efter naturlige materialer og bæredygtighed. Det har derfor været let for os at vinde gehør, siger Kent Vium, der fortæller, at Troldtekts akutstiklofter nu er ved at finde plads i en lang række svenske skoler og sportshaller.

Troldtekt er dermed en af aktørerne på Danmarks næststørste eksportmarked, hvor der ifølge Dansk Industris (DI) opgørelse sælges varer for knap 80 mia. kr. om året.

Stort potentiale på svenske skoler
Ifølge chefen for Trade Council på Danmarks ambassade i Sverige, Elisabeth Manford, er der også et stort potentiale for danske virksomheder på skoleområdet i Sverige.

– Der skal bygges 1.000 nye skoler i Sverige inden for de næste 10 år. Derfor er der en stor efterspørgsel efter leverandører og løsninger inden for alt lige fra legepladser og undervisningssystemer til akustiklofter, siger hun og tilføjer, at ambassaden og Troldtekt har kørt et tæt parløb, der har skaffet adgang til de offentlige kunder i Sverige.

Skoleområdet er langt fra det eneste område, hvor svenskerne efterspørger input og løsninger udefra. Ifølge Elisabeth Manford kan de danske virksomheder også få succes ved at fokusere på andre såkaldte ”megatrends”, som eksempelvis at svenskerne i højere grad flytter til byerne, at der bliver flere ældre, og at der er stort behov for at digitalisere den offentlige sektor.

Desuden kan miljø- og klimadagsordenen få en endnu mere central placering efter det svenske rigsdagsvalg 9. september, hvis Miljøpartiet får en central placering i en eventuel rød-grøn regeringen.

– Valget kommer ikke til at ændre grundlæggende på, hvad danske virksomheder bør satse på, hvis de skal have succes i Sverige. Men der kan naturligvis være nogle områder, som får større opmærksomhed, siger Elisabeth Manford.

Det går godt i Sverige
Overordnet set er det også handelschefens opfattelse, at det går ganske godt for de danske virksomheder, der allerede er i Sverige.

– Danmark er markant tilstede i svenskernes dagligdag, siger hun.

Siden 2012 er den danske eksport imidlertid stagneret. Det er sket, selv om Sverige i de senere år har haft en pæn fremgang i økonomien på mellem to og fire procent om året.

– Der er et stort potentiale for danske virksomheder i Sverige. Udfordringen i de senere år har imidlertid været, at den svenske krone er faldet markant i værdi, hvilket har gjort det dyrere for svenskerne at købe dansk, siger chefanalytiker i DI, Allan Sørensen.

Han påpeger, at hvor den svenske krone for fem år siden kostede 90 danske ører, er prisen i dag lidt mere end 70 ører.

Topstyring og konsensuskultur
Dansk succes i Sverige kræver fokus på den svenske forretningskultur, for selv om der i Danmark er en tendens til at tro, at Sverige er hjemmemarked nummer to, passer det ikke helt.

Elisabeth Manford fremhæver, at den svenske industri er kendetegnet ved en række meget store virksomheder og dermed en tungere organisa­tionsstruktur.

Samtidig er der i den offentlige og private sektor en udpræget grad af konsensuskultur, hvor der skal være enighed bordet rundt, før en kontrakt er i hus. Det betyder, at ting tager tid. Det skal dog ikke skræmme de danske virksomheder, mener Elisabeth Manford.

– Den bedste vej ind på det svenske marked er at kunne henvise til, at et produkt eller en løsning har været en succes i Danmark. Det virker overbevisende, siger handelschefen.

I Troldtekt er der heller ikke nogen tvivl om, at virksomhedens solide position i Danmark har været et glimrende udgangspunkt for succes i Sverige.

– Der er rigtig mange erfaringer, vi kan bruge fra Danmark. Og man kan da godt undre sig lidt over, at vi ikke tidligere har forsøgt os på det svenske marked, siger salgschef Kent Vium.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088