23948sdkhjf

Femern prækvalificerer til sø-entreprise

Fem entreprenører er blevet prækvalificeret til at dræne den otte hektar store Strandholm Sø ved Rødbyhavn på Lolland. Opgaven er estimeret til 12 mio. kr.

De udvalgte er Arkil Fundering A/S, CG Jensen-Hölscher Jensen, Holbøll A/S, M.J. Eriksson A/S og Per Aarsleff A/S. I alt ansøgte otte om at blive prækvalificeret.

Prækvalifikation

Arkil Fundering A/S
Holbøll A/S
CG Jensen-Hölscher Jensen
M.J. Eriksson A/S
Per Aarsleff A/S

- Vi er glade for den store interesse, og de mange anmodninger om prækvalifikation, vi har fået på denne lidt usædvanlige anlægsopgave. Strandholm Sø ligger lige der, hvor jernbane og vej føres ned mod den fremtidige tunnelportal, så vi er nødt til at flytte søen til en placering uden for byggepladsen, siger Henrik Schjøler Dahl, Design Manager i Femern A/S, i en pressemeddelelse.

Vinder klar til efteråret
Strandholm Sø ligger i dag midt på den kommende byggeplads for Femern-forbindelsen ved Rødbyhavn på Lolland. Den skal drænes, så undergrunden kan blive undersøgt af arkæologer inden selve byggeriet af verdens længste sænketunnel går i gang.

Opgaven for entreprenørerne bliver at tømme søen for vand, men forinden skal der etableres en 350 meter lang spunsvæg til tætning og forstærkning af det eksisterende dige, så tømningen og udgravningen kan gennemføres.

Femern A/S forventer at kunne tildele kontrakten i løbet af efteråret 2018.

Arkæologer er i gang
Strandholm Sø er en kunstig sø, der blev anlagt i forbindelse med udvinding af materialer til opførelsen af kystdiget i 1872. Søen blev senere udvidet i 1940, da der blev udgravet yderligere sand til byggeri.

Da området ikke har været anvendt til landbrugsjord i mange år, er det et af de mere interessante områder for arkæologerne fra Museum Lolland-Falster. De undersøger i øjeblikket området for den kommende byggeplads, så eventuelle oldtidsfund er registreret, før entreprenørerne rykker ind.

Som erstatning for Strandholm Sø bliver der opført en ny sø på samme størrelse cirka to kilometer øst for sommerhusene ved Hyldtofte. Denne opgave kommer i udbud på et senere tidspunkt.

Femern-forbindelsen mangler endnu den endelige tyske byggetilladelse. Den ventes at være klar omkring ultimo 2020, ifølge den aktuelle tidsplan. Tømningen af Strandholm Sø er en del af de forberedende aktiviteter for cirka 400 mio. kr., som forligskredsen bag projektet valgte at fremskynde tidligere på året.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.182