23948sdkhjf

Rådgiver-alliance for SMV'er dannet

Ny forening for rådgiverne af små og mellemstore virksomheder er en realitet.

FORENING - Det er utvivlsomt, at de mindre virksomheder i rådgiverbranchen har behov for anden organisationsmæssig repræsentation og service end de store, udtaler SMV-R’s nyvalgte formand, cand. jur. Hans-Georg Nielsen, blandt andet tidligere direktør for Dansk Autoglas.

Derfor etableredes den 14. juni foreningen for virksomhedsrådgivere, "SMV-Rådgiverne", der især skal have fokus på rådgivningen af de mange mindre virksomheder, herunder iværksætterne.

Formålet er at sikre de små og mellemstore virksomheder relevant og kvalificeret rådgivning, at støtte og inspirere de mange mindre rådgivningsfirmaer i deres arbejde samt at styrke kvaliteten af den rådgivning, der ydes.

- Vi havde samlet en solid kreds af virksomheder, som alle bakker op om initiativet. Der er tale om virksomheder som arbejder såvel nationalt som internationalt. Det siger dog sig selv, at vi gerne vil i kontakt med endnu flere, som kan se behovet for foreningen, siger Hans-Georg Nielsen.

Fire i bestyrelsen

Den nyvalgte bestyrelse består af - med tydeligt auto-aftryk:

Hans-Georg Nielsen, Stratega I/S (formand)

Anders Fisker, Fisker og Partners

John Milton, Dansk Karrosseri Teknik

Niels Nielsen, Niels Nielsen Consult ApS

Bestyrelsen vil frem til efteråret 2018 fastlægge de nærmere rammer for foreningens arbejde samt arbejde for at udbrede kendskabet til foreningen.

Alt for bøvlet

- Foreningen hilser regeringens arbejde med at effektivisere erhvervsfremmeindsatsen i Danmark særdeles velkommen. Det har været alt for bøvlet for folk at finde rundt i tilbuddene, siger Hans-Georg Nielsen.

- Udmeldingen om, at rådgivningen i videst muligt omfang skal varetages af private rådgivere er helt rigtig. For at løfte denne helt centrale opgave vil der kræves meget af rådgiverne. Kodeordene er engagement, kvalitet og ikke mindst fornøden bredde i tilbuddene, tilføjer han.

Marked i vækst

Markedet for rådgivning af virksomheder er i stærk vækst. Mange virksomheder, der før finanskrisen selv havde kompetencerne in house, prøver nu at koncentrere sig om deres kerneområder og bruger eksterne konsulenter til at løse konkrete opgaver inden for eksempelvis procesoptimering, ledelse og kommunikation.
Ifølge Danmarks Statistik er antallet af virksomhedskonsulenter nu cirka 25.000, og de omsætter samlet for omkring 18 milliarder kroner. Direkte juridisk bistand, it-rådgivning og revision er ikke omfattet af dette beløb.
Virksomhedskonsulenterne løser en bred vifte af opgaver inden for kommunikation, strategisk virksomhedsrådgivning, finansiering, markedsføring, import- og eksportrådgivning, human ressource, driftsledelse, it, uddannelse, procesoptimering og projektstyring.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125