23948sdkhjf

Danskere vil sælge træ til Sverige

Midtjyske Superwood bruger Nordens største byggemesse som afsæt for at udbrede kendskabet til sit patenterede facadetræ

Efter en udvidelse af produktionen sidste år er Superwood fra Hampen ved Silkeborg nu i fuld gang med at udvide sit marked.

Virksomheden, der bygger på en patenteret, miljøvenlig teknologi til gennem-imprægnering af facadetræ, har de senere år opbygget en salgsorganisation i Norge, og nu er turen kommet til Sverige.

- Sverige er det næste naturlige step for os. Det svenske marked for facadetræ er cirka 12 gange større end det danske, så det er klart, at det er interessant for os at komme herop, fortæller salgs- og marketingdirektør Preben Rokkjær, da Building Supply møder ham på Nordbygg-messen i Stockholm, hvor virksomheden udstiller for første gang.

Kædesamarbejder og branding
Superwood etablerede for lidt over et år siden et svensk salgsselskab i Malmø og ansatte en svensk landechef.

Planen er at angribe det svenske marked efter samme skabelon, som er brugt i Danmark og Norge.

Det vil sige salg og distribution via kædesamarbejder sideløbende med, at virksomheden selv arbejder intensivt med at øge sin kendskabsgrad blandt arkitekter og slutkunder.

Kræver kommunikation
I Danmark har Superwood positioneret sig som et miljøvenligt alternativ til trykimprægneret træ, men på de øvrige nordiske markeder ser virksomheden sig i højere grad som et alternativ til almindelig gran.

Svenskerne har stor tradition for at bygge med malet grantræ, og administrerende direktør Ole Dalsgård Nielsen tror på, at der er et marked for virksomhedens teknologi, der, som den eneste, kan gennemimprægnere gran.

Men det kræver en stor kommunikationsindsats. Fordi Superwood sælger et produkt, som man i bund og grund slet ikke kan se.

- Processen farver ikke træet, og det burde umiddelbart være en fordel. Men fordi det ikke ligner imprægneret træ, kan det været svært at forklare, hvad det er. Men jeg synes, vi er kommet langt. I sidste måned udstillede vi på Byggeri-messen i Fredericia, hvor vi har været med i 15 år, og her var der langt imellem besøgende, som ikke vidste, hvem vi var, siger Ole Dalsgård Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203