23948sdkhjf

Vejsaltets lange vej til Danmark

Nattefrosten har sat saltsprederne i gang rundt omkring i landet
Det har været en særdeles kold nat rundt omkring i landet, og den bidende kulde har skabt et behov for at få saltsprederne på gaden.

Ifølge Vejdirektoratets beregninger er det samlede årlige forbrug af vejsalt i Danmark omkring 300.000 ton – men hvor kommer al den salt fra?

Den kommer langvejs fra. Faktisk kommer rigtig meget af den salt, der bliver brugt på vejene i Danmark, hele vejen fra Tunesien.

Hos GC Rieber Salt i Fredericia er der et kæmpe saltlager, som i skrivende stund indeholder omkring 10.000 ton salt, der er sendt til Danmark direkte fra Middelhavet.

- Saltet kommer fra Tunesien, hvor det bliver inddampet af havvand. Der går typisk 10-12 dage fra, det er lastet i Tunesien, til det er hos os, siger Kim Konradsen, der er salgschef i GC Rieber Salt.

I Tunesien bliver der pumpet saltholdigt vand ind i store bassiner. Herefter bliver vandet fordampet, og så er der masser af salt tilbage, der kan sendes nordpå.

Kim Konradsen understreger, at der er forskel på den salt, der bliver sendt op til saltspredning, og densalt, der står på middagsbordet. Vejsaltet er ikke egnet til konsum.

I nat var temperaturen flere steder i landet nede under minus fem grader, og det har skabt travlhed hos landets saltspredere – så der bliver sejlet salt fra Middelhavet for fuld skrue.

- Vi har både på vej fra Tunesien hele tiden, og der kommer også både i denne uge, siger Kim Konradsen.

GC Rieber Salt får langt størstedelen af deres salt fra Tunesien, men noget af det kommer fra Tyskland. Også lande som Spanien og Egypten producerer salt, som man kan bruge til vejene i det kolde nord.

Hos GC Rieber Salt forudser man, at travlheden fortsætter det meste af dagen og de næste dage.

- Vi får rigtig travlt, og efterhånden som driftscheferne møder ind på lagrene kommer ordrerne hele formiddagen, og så er det bare derudad resten af ugen, siger Kim Konradsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093