23948sdkhjf

Udenlandske entreprenører snupper de store opgaver

Franske, italienske, spanske og tyske aktører dominerede på de største entrepriser

På de største danske bygge- og anlægsprojekter skal bygherrerne muligvis vænne sig til at hilse med et "guten tag", "ciao", "hola" eller "bonjour".

I hvert fald er mange af de største udbudte entrepriser i 2017 gået til store udenlandske koncerner.

Det skriver Licitationen-Byggeriets Dagblad

Blandt de internationale aktører er der både debutanter og virksomheder, der har været på det danske marked i flere år. Lad os først tage et kig på de nye ansigter.

Spanske Comsa blev i foråret udpeget som hovedentreprenør på Odense Letbanes store anlægsentreprise, der omfatter anlæg af skinner, master, køreledninger og stationer samt et vedligeholdelsescenter.

Odense Letbane, der har et samlet budget på cirka tre mia. kroner, er Comsas første projekt i Danmark, men ikke nødvendigvis det sidste. Den spanske entreprenør, som forventer at omsætte for små 8,8 mia. kroner i 2017, er også prækvalificeret til Hovedstadens Letbane, der afgøres i begyndelsen af det nye år.

Ny italiener med flere ordrer
På Storstrømsbroen pegede Vejdirektoratet på et konsortium med tre italienske virksomheder som totalentreprenør.

Italienerne vandt med et bud i underkanten af 2,1 mia. kroner, hvilket var næsten 400 mio. kroner bedre end det tilbud, som Aarsleff, Züblin og Rambøll afleverede.

Entreprenøren Itinera, som står i spidsen for Storstrøms-konsortiet, er også debutant på dansk jord, men bliver formentlig et længerevarende bekendtskab. Itinera er også prækvalificeret til en totalentreprise på Sjællands Universitetshospital med en økonomisk ramme på to mia. kroner, der afgøres i foråret 2018.

Og samme Itinera vandt tirsdag den 19. december en totalentreprise på Nyt Universitetshospital Odense, der har et rammebudget på 2,9 mia. kroner, sammen med en anden italiensk entreprenør, CMB.

Årets største er metroprojekt
Årets største udbudte projekt var Sydhavnsmetroen, der har et totalbudget på omkring ni mia. kroner. Her løb tyske Hochtief og franske Vinci med totalentreprisen på anlæg af tunnel og fem metrostationer. Bygherren Metroselskabet har ikke offentliggjort den konkrete sum for entreprisen, men har oplyst, at totalentreprisen udgør størstedelen af budgettet. Både Hochtief og Vinci har været i Danmark i mange år. Af andre store projekter kan fremhæves den kommende Femern-forbindelse, som begge entreprenører skal være med til at anlægge.

Aarsleff vandt hovedentreprisen på Statens Naturhistoriske Museum, hvilket er af en af de største entrepriser, der blev vundet af en dansk entreprenør i 2017. Projektet har et samlet budget på omkring én mia. kroner.

Årets store entrepriser – hvem fik chancen?

Sydhavnsmetroen (totalbudget på ni mia. kroner)
Anlæg af tunnel og metrostationer
Vinder : Hochtief Infrastructure (Tyskland) og Vinci Construction (Frankrig)
Saline Impregilo (Italien)
Per Aarsleff A/S og Züblin (Tyskland)
Porr Bau (Østrig) og Implenia Construction (Schweiz)

Nyt Odense Universitetshospital (totalbudget på syv mia. kroner)
Totalentreprise på vidensakse og behandlings- og sengeafsnit (samlet cirka 2,9 mia. kroner)
Vinder : CMB/Itinera (Italien)
MT Højgaard A/S
NCC Danmark A/S/Bravida Danmark A/S
Comsa/Comsa Industriales (Spanien)
Enka (Tyrkiet)*

Storstrømsbroen (totalbudget på fire mia. kroner)
Totalentreprise på anlæg af bro
Vinder : JV med Itinera s.p.a, Condotte s.p.a og Grandi Lavori Fincosit s.p.a (Italien) og underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l. (Italien)
JV med Obrascon Huarte Lain, S.A.(Spanien) og SK Engineering & Construction Company Ltd (Sydkorea)
JV med Per Aarsleff A/S, Ed. Züblin AG (Tyskland) og Rambøll A/S som underrådgiver og Strabag SE (Østrig) som underentreprenør
JV med Rizzani de Eccher s.p.a, (Italien), N.V. Besix S.A. (Belgien) og Acciona Infraestructuras S.A. (Spanien)
JV med Vinci Construction (Frankrig), Hochtief Infrastructure (Tyskland) og MT Højgaard A/S

Odense Letbane (totalbudget på tre mia. kroner)
Hovedentreprise på transportsystemet
Vinder : Comsa S.A.U. (Spanien)
Ansaldo STS, Alpiq EnerTrans og Generale Costruzioni Ferroviare (Italien)
Siemens A/S, Siemens AG og Aarsleff Rail A/S (Tyskland/Danmark)

*Note: Tyrkiske Enka blev i første omgang forbigået i prækvalifikationen, men siden inviteret ind, da Comsa trak sig fra konkurrencen.
Enka endte dog også selv med at melde pas inden sidste budrunde
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063