Får ansvar for online-omsætning på ca. 1 mia. kr.
Ny digital direktør skal videreudvikle online-universet hos Brødrene Dahl, Optimera og Øland
Mikkel Josephsen har over 20 års erfaring med ledelse af digitale transformationsprocesser i så forskellige brancher som tele, finans, medier og interesseorganisationer. Senest som digital direktør i TDC med ansvar for Danmarks største digitale afdeling og før det i bl.a. Ingeniørforeningen IDA og Berlingske Media.
Nu byder karrieren på et nyt sceneskift, denne gang til byggebranchen. Her får Mikkel Josephsen ansvar for en af Danmarks stærkeste digitale virksomheder, VVS-grossisten Brødrene Dahl, som har høstet adskillige priser for sin evne til at få VVS-installatørerne til at handle online.
Mere end en tredjedel af Brødrene Dahls omsætning kommer fra online svarende til tæt ved en milliard kroner. Målet er nu at løfte den 125 år gamle virksomhed til næste niveau med digitalisering af butiksleddet og kombinere data med brug af innovative teknologier som virtual reality (VR), artificial intelligence (AI), IoT mv. Samtidig sættes der turbo på den digitale rejse hos søsterselskaberne, trælastkæden Optimera og ventilationsspecialisten Øland.
Digitalt kraftcenter
-Det er en opgave, jeg glæder mig utrolig meget til. Det er et digitalt kraftcenter, jeg er kommet ind. Alt det, der tales om på konferencerne, arbejder Brødrene Dahl med i hverdagen. Omnichannel, big data osv. er indarbejdet i organisationen. Nu skal vi videre ud af det digitale spor i Brødrene Dahl, hvor vi bl.a. skal udforske, hvordan vi kan bruge VR og AI til at løfte kundeoplevelsen i detailleddet. Sideløbende hermed tager vi hul på at introducere omnichannel inden for byggevarer og ventilation, som er to brancher, der skriger på digital transformation.
Det går vi efter at levere som de første, hvilket vi har gode forudsætninger for på baggrund af den stærke platform og erfaring, vi har opbygget på VVS-området, siger den nye CDO i SGGD, Mikkel Josephsen.
-Det handler ikke om e-commerce og optimering af vores handelsportaler. Vi kigger på digitalisering af hele forretningen, hvor vi også har detailleddet, logistik mv. med. Udgangspunktet er kunden, og hvordan vi kan servicere ham bedst muligt, uanset hvor vi møder ham online eller i det virkelige liv. Vi ser det hele som en sammenhængende kunderejse, som vi kan optimere i kraft af digitalisering, forklarer Mikkel Josephsen.
De mange nye projekter kræver både flere og nye kompetencer. Den digitale afdeling skal derfor vokse i 2018, og allerede nu er Mikkel Josephsen på jagt efter de første fire digitale eksperter til afdelingen.