Volvo klar med gaslastbiler til tung transport
Volvo Trucks lancerer nu Euro 6-kompatible tunge lastvogne, der kører på flydende naturgas eller biogas. De nye tunge lastvogne har samme ydelse, køreegenskaber og brændstofforbrug som Volvos dieseldrevne modeller, men CO2-emissionerne er meget lavere.
De kan have et sted mellem 20 og 100 procent lavere CO2-udslip afhængig af den type gas, der bruges. Hvis der bruges biogas (Bio LNG), kan klimapåvirkningen reduceres med helt op til 100 procent, og hvis der bruges naturgas (LNG), vil reduktionen være 20 procent
Volvos nye gas-biler fås i FH- og FM-modellerne med 420 eller 460 hk til tung regional transport eller fjerntransport.
- Med vores nye lastbiler, der kører på flydende naturgas eller biogas, kan vi tilbyde et alternativ med lav klimapåvirkning, og som også opfylder de høje krav til ydelse, brændstofeffektivitet og driftsradius, siger Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovation hos Volvo Trucks.
Udnytter diesel-teknologi
- I stedet for en Otto-motor, der er den konventionelle løsning til gasdrevne køretøjer, har vi valgt gasmotorer, der udnytter diesel-cyklusteknologien. Det betyder, at en vognmand, der vælger at køre på gas, kan gøre det uden at gå på kompromis med sine køreegenskaber, brændstofeffektiviteten eller pålideligheden.
Volvos gasmotorer på 460 hk har et maksimalt moment på 2300 Nm, mens versionen på 420 hk leverer 2100 Nm. Dette er det samme som Volvos tilsvarende dieselmotorer.
Brændstofforbruget er desuden på linje med Volvos dieselmotorer, men 15-25 procent lavere end for konventionelle gasmotorer.
To slags LNG
Det brændstof, der bruges, er i form af LNG (flydende naturgas) eller biogas, også kaldet bio-LNG. Begge former for brændstof består af metan. Hvis der bruges biogas, kan klimapåvirkningen reduceres med helt op til 100 procent, mens reduktionen vil være 20 procent, hvis der bruges naturgas. Det skyldes, at biogas er produceret af biomasse, mens naturgassen kommer fra undergrunden ligesom olie.
Enorme frostgrader
LNG opbevares i tanken ved et tryk på 4-10 bar og en temperatur på 140-125 graders frost. Den største af Volvos brændstoftanke kan indeholde LNG nok til at køre 1000 km. Påfyldningen tager omtrent samme tid som at fylde diesel på tanken.
Under kørslen bliver brændstoffet opvarmet, sat under tryk og konverteret til en gas, inden det indsprøjtes i motoren. For at antænde gassen tilføjes der en lillebitte mængde diesel på tidspunktet for indsprøjtningen. Hvis der skal opnås en reduktion af CO2-emissionerne på 100 procent, kræver det, at fossil diesel erstattes med HVO (Hydrogenated Vegetable Oils) og kombineres med bio-LNG.
Udvide gas-infrastruktur
Volvo Trucks samarbejder med forskellige gasleverandører og kunder om at udvide LNG-infrastrukturen i Europa. Det arbejde støttes politisk i mange lande og af EU. Det er blandt andet med til at sikre en langsigtet energiforsyning i Europa.
- Naturgas har åbenlyse miljømæssige fordele, siger Lars Mårtensson. I mange lande fås naturgas til en fordelagtig pris i forhold til diesel. Desuden er der tilstrækkelige reserver til at retfærdiggøre brugen af naturgas i stor skala.
- Vores fokus på LNG-køretøjer giver vores kunder nye forudsætninger for at opnå en drift, der er både brændstofeffektiv og omkostningseffektiv. Vi gør det samtidig muligt for operatørerne af tunge transportopgaver at reducere deres klimapåvirkning betydeligt.
Salget af Volvo FM LNG og Volvo FH LNG går i gang i løbet af 2018. I Danmark vil der være tale om begrænset salg i starten på grund af den manglende LNG-infrastruktur, men man kan kontakte sin lokale forhandler for at høre mere om mulighederne.
Fakta
|
Artiklen er en del af temaet Varebiler.