23948sdkhjf

Gør din virksomhed til en forretning, mester!

SE VIDEO: Ti gode råd til at drive professionel håndværksvirksomhed
Hvordan driver man en professionel håndværksvirksomhed i dagens Danmark?
Det spørgsmål er der nok mange svar på. Mester Tidende har spurgt adm. direktør Casper Hassø Nielsen fra Minuba om 10 gode råd til at drive professionel håndværksvirksomhed. Minuba udvikler og leverer sags- og ordrestyringssystemer og har dagligt tæt kontakt med håndværksvirksomheder.

Ifølge Casper Hassø Nielsen er det et godt skridt på vejen at gøre driften mere effektiv og få skabt et overblik over virksomheden, bl.a. med et godt sagsstyringsværktøj.
- Som udgangspunkt kan alle jo oprette og drifte en virksomhed, men at gøre virksomheden til en forretning er noget helt andet, siger Casper Hassø Nielsen.
Han har samlet 10 gode råd, der kan være med til at gøre håndværksvirksomheder mere effektive.

SE VIDEO. Adm. direktør Casper Hassø Nielsen giver gode råd til hvoirdan du kan effektivisere din virksomhed:



SE DE 10 GODE RÅD HER


1: TAKT OG TONE
Vær høflig og imødekommende når du taler med din kunde. Takt og tone gælder også for håndværkere. Sørg for at dialogen med kunden er positiv. Du kommer længst med en venlig stemme, et smil og imødekommenhed.
Hav et åbent kropssprog og en god øjenkontakt. På den måde viser du dine kunder, at du er imødekommende, at du forstår dem, og at de vil blive hørt. Sæt dig i kundens sted, så du ser opgaven fra kundens vinkel. Hver kundes problem er ”unikt”, og kunden føler i den givne situation, at problemet er KÆMPE stort. Men vær samtidig realistisk og ærlig omkring dine ydelser og begrænsninger
Så selvom takt og tone ikke altid er noget man tænker over, så husk at have øje for det! Der er ikke noget værre end en dårlig start i et kundeforløb – hverken for dig eller for kunden!

2: PLANLÆGNING OG STRUKTUR
Du kender sikkert virksomheder, hvor der er travlt: Ordrerne vælter ind, men overblikket er gået tabt og medarbejderne halser rundt for at nå det hele. Mester beslutter ikke selv hvor, hvornår og hvordan der skal arbejdes. Det koster penge! Og det stresser både mester og medarbejdere!
At være en god håndværker handler selvfølgelig i første række om at udføre et fagligt, godt og solidt stykke håndværk. Men det handler om mere end det. Det handler også om god planlægning og overblik. Uden struktur er det andre, der i praksis beslutter hvor, hvordan og hvornår du og svendene arbejder. Når du arbejder struktureret, overtager du styringen og løser opgaverne på væsentligt kortere tid. Det forbedrer indtjeningen og giver langt mindre stress. Med en realistisk tidsplan, god planlægning og et solidt indblik i projektets omfang har du nøglen til succes. Dårlig planlægning er den sikre vej til færre penge i kassen.

3: HJEMMESIDER OG SOCIALE MEDIER
Det er utroligt vigtigt at du er tilgængelig online hvis du ønsker at fange dine kunders opmærksomhed.
Hjemmesiden er dit ansigt udadtil. Det handler om at give kunden et godt førstehåndsindtryk. Præsenter din virksomhed og de ydelser I kan tilbyde kunderne. Fortæl hvad det er for konkrete opgaver I kan løse.
Fang dine kunder med billeder af dit arbejde. Lav en side med referencer, hvor man kan se billeder af dit tidligere arbejde. Brug evt. en professionel fotograf til at tage billederne, så de står knivskarpt, og kan benyttes på både de sociale medier og på hjemmesiden.
Skilt med de gode anbefalinger! Ofte benytter kunderne sig af virksomheder med gode anbefalinger, så spørg evt. dine faste og forrige kunder, om de ikke vil give dig en anbefaling med på vejen. Det behøver ikke være mere end et par linjer! Er du medlem af Byg Garanti eller Håndværkergaranti? Så skilt med det!
Lav evt. en kontaktformular, som kunderne kan bruge til hurtigt at komme i kontakt med dig. Vælg en nem og overskuelig formular med de basisinformationer, du behøver for hurtigt at kunne oprettet et tilbud til kunden.

4: PROFESSIONALISME
Din professionalisme er vigtig, når du skal opbygge gode relationer til dine kunder. Din professionalisme kan have afgørende betydning for, hvorfor kunden vælger en håndværker fremfor en anden. Professionalisme udspringer af hvordan du strukturerer din virksomhed, hvordan du driver din virksomhed, hvordan du kommunikere med dine kunder, hvilke respekt du viser dine kunder samt ikke mindst hvordan dine medarbejdere optræder når de repræsenterer din virksomhed.
F.eks. er det god stil at rydde op efter sig selv, og ikke mindst at dække ordentligt af inden arbejdet påbegyndes. På den måde signalerer du og dine medarbejdere, at I er professionelle og omhyggelige håndværkere, der tager sine kunder seriøst - her kan du score mange point.
Det er fx også vigtigt at overholde tidsfrister. Derfor kan en opfølgningskalender være en god idé – en opgave som dit sagsstyringssystem vil kunne klare for dig.
Din professionalisme er med til at få kunderne til at stole på dit firma og en tilfreds kunde vil sandsynligvis vælge dit firma til en ny opgave.

5: ENSARTETHED OG TJEKLISTER
Kunden skal have samme professionelle opfattelse af virksomheden hver gang og uanset hvilke medarbejder der viser sig på adressen, når opgaven skal løses.
Der skal være ensartethed i opgave varetagelsen. For at nå dertil er det vigtigt, at medarbejderne ved, hvad det er virksomheden står for, og hvad det er virksomheden skal være kendt for. Det skal derfor være klart for alle i virksomheden, hvordan man arbejder i virksomheden, så man kan møde kunden ud fra de samme forudsætninger og professionelle tilgang.
Kvalitet er ikke din faglige stolthed eller den kærlighed du har lagt i arbejdet. Kvalitet er den opfattelse som kunden har, når du er gået din vej.

6: FORRETNINGSMODEL OG TILPASNINGSEVNE
Det kræver ofte øvelse og hårdt arbejde at blive god til noget. Det gælder også håndværk.
Det er sjældent, at man er lige god til alle slags opgaver. Desuden kræver det ofte også, at man investerer i en masse forskelligt udstyr og materiale, før man kan løse de mange forskellige håndværksopgaver.
Derfor handler det om at finde ud af, hvilke opgaver du og dine svende er bedst til at løse. Når du har fundet ud af, hvilke opgaver det drejer sig om, vil du kunne købe mere præcist ind og udføre opgaverne hurtigere. Det vil i mange tilfælde medføre højere kundetilfredshed. Desuden vil du på længere sigt have nemmere ved at ansætte folk, som er gode til præcis den slags opgaver.
Men samtidig skal man løbende være opmærksom på om markedet ændrer sig. Det er derfor vigtigt at du kender dit marked og dine konkurrenter og i den forbindelse være parat til at tilpasse virksomheden til at markedsforholdene eller de lovgivningsmæssige krav ændrer sig. Du skal fra tid til anden se virksomheden i helikopterperspektiv, og evt. søge hjælp hos rådgivere eller investere i et drifts- og ledelsesværktøj som Minuba, som kan hjælpe dig med at få det nødvendige overblik.

7: LEDELSE
Stå ved dit ansvar. Det er vigtigt at du som mester påtager dig ledelsesansvaret, så det er klart og synligt for alle – både i og udenfor virksomheden, hvem der er ansvarlig.
Som mester er det vigtigt at have et ledelsesoverblik over hele virksomhedens drift og økonomiske situation i det hele taget. Det kan være en stor hjælp at anvende et sagsstyringsværktøj som kan hjælpe dig med at få det nødvendige overblik.
Minuba’s ledelsesoverblik giver dig det nødvendige overblik til at optimere processerne i din administration, så du kan drive en mere profitabel forretning – med mindre stress.

8: BETAL REGNINGERNE TIL TIDEN
Som mester er du selv i nogle situationer i en kundesituation, hvor du vil modtage regninger for ydelser andre har leveret til dig. Husk at det er almindeligt anstændigt at betale sine regninger til tiden. Hvis du har udfordringer med at betale til tiden, så kontakt din kreditor og oplys, hvornår du i givet fald kan betale din regning – og hold så dit ord.
Herved undgår du at virksomheden kommer til at fremstå i et dårligt lys.

9: HOLD HVAD DU LOVER – ELLER MERE TIL
Lov aldrig noget som du ikke kan holde. Sørg altid for at lave realistiske aftaler både med hensyn til pris, kvalitet og tid. Det du leverer, skal meget gerne stemme overens med det lovede og allerhelst være i tråd med den løbende dialog som har været med kunden under arbejdet.
Pas på ikke at falde i fælden, hvor man lover kunden at man kan klare opgaven uden at have sikkerhed for at det kan lade sig gøre. Det er bedre at overraske kunden positivt ved, at leverer mere end det lovede, end det modsatte. Det er vigtigt at projektets omfang bliver tænkt ordentligt igennem inden start. Derfor er det vigtigt at der er en dialog imellem håndværker og kunde, hvor der tages stilling til opgavens art og omfang, men også under resten af forløbet.

10: LEVÉR TIL TIDEN – OG TIL DEN AFTALTE PRIS
Spild ikke kundens tid med dårlig planlægning af arbejdet.
Overhold jeres aftalte mødetidspunkter, og hvis du bliver forhindret så sørg for at give kunden besked.
Med i jeres aftale vil der være et prisoverslag eller aftalt fast pris. Sørg for at fortælle kunden om alle de omkostninger, som er forbundet med tilbuddet, så de ved hvilke omkostninger de kan påregne. Der kan opstå uforudsete omkostninger undervejs i processen, og her er det vigtigt at kunden straks informeres. Det høre med til at drive virksomheden professionelt.
En god forventningsafstemning, hvor der foregår en rigtig prisfastsættelse gør, at kunden kan undgå unødige ekstraregninger og fremover vil være en mere tilfreds kunde.
Kilde: Minuba

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09