23948sdkhjf

Vognparken må ikke stå stille ret længe

Biler der holder stille tjener ingen penge. Derfor er dialog afgørende når vognparken skal opgraderes
Servicekoncernen Brunata har for nylig opgraderet vognparken med fokus på komforten for medarbejderne. Den omfattende opgraderingsproces blev styret effektivt i mål bl.a. takket være tæt samarbejde mellem Fleet Management selskabet Autolease og Sortimo, der er blandt de største leverandører af bilindretning.

Opgaven var til at tage at føle på. Med knap 90 varebiler i Danmark stod servicekoncernen Brunata over for et større logistikprojekt, da man besluttede at investere i en opgradering af vognparken. Varebilerne skulle således hen over sommeren og efteråret 2016 udskiftes til nye Ford Transit Connect, som var blevet valgt af medarbejderne efter en periode med test af forskellige nye modeller.
Samtidig skulle specialindretningerne enten flyttes fra de udskiftede varebiler eller suppleres med nye løsninger, ligesom varebilerne alle skulle folieres, før de var helt klar til at køre ud til kunderne.

- Bilerne er et meget vigtigt redskab, og serviceteknikerne tilbringer mange timer hver dag ude på vejene og hos kunderne. Derfor har vi først og fremmest lagt vægt på at sikre korrekt indretning og god komfort for medarbejderne i forbindelse med opgraderingen. Men det havde også høj prioritet, at vi fik reduceret vognparkens miljømæssige og økonomiske omkostninger, så opgraderingen afspejler den grønne profil, som Brunata a/s har.

Det fortæller Brunatas distriktsleder i Skandinavien Dan Christensen om baggrunden for investeringerne. Han forklarer videre, at det var vigtigt for driftsafdelingen, at opgraderingsprocessen fik så gnidningsfrit og enkelt et forløb som muligt, så serviceteknikerne ikke skulle bruge unødig tid og ressourcer på selv at få bilerne gjort klar til brug:
- Vi tjener ingen penge, når bilerne ikke er ude hos kunderne, så jo hurtigere de kunne komme ud at køre, og jo færre ressourcer vi selv skulle afse til opgraderingsprocessen, jo bedre, understreger han.

Stort koordineringsarbejde
Brunata allierede sig derfor fra starten med Autolease, der som en del af DNB-koncernen er markedsledende i Skandinavien inden for leasing og flådestyring af firmabiler. Herfra tog man hurtigt kontakt til Sortimo, der er Europas førende leverandør af bilindretning og specialister i sikker, fleksibel og robust indretning af varebiler.

Sammen lagde parterne, der også inkluderede et folieringsfirma og bilforhandlere, en fælles slagplan for processens forløb hen over sommeren og efteråret. Her blev det bl.a. aftalt hvor, hvornår og hvordan bilerne skulle leveres til de forskellige stadier af klargøringsprocessen før endelig udlevering af de nøglefærdige biler til Brunatas driftsafdeling.

Samarbejde om kvalitet
- Opgradering af en vognpark i denne størrelse kræver et tæt samarbejde med leverandører, der fra starten kan sikre høj kvalitet hele vejen igennem fra bestilling til levering. Åben kommunikation med afsæt i ”one point of contac”t er nøglen, hvis det skal lykkes, så deadlines bliver overholdt og bilerne leveres til aftalt tid med løsninger i den kvalitet, som kunden forventer.
Det forklarer Head of Sales Lars Bro-Rasmussen fra Autolease, mens adm. direktør Michael Pettersson for Sortimo i Danmark, Norge og Sverige uddyber:

- Der er en masse lavpraktiske, tekniske og logistikmæssige spørgsmål, der skal afklares, men som slutbrugerne ikke behøver at tage stilling til. Giver det eksempelvis mest mening, at indretningen af den enkelte bil foregår ude hos forhandleren eller hos os? Og hvordan sikrer vi fra starten, at vi alle udnytter tiden bedst muligt, så vi undgår flaskehalse og minimerer transporten af biler mellem os?
- At levere effektive, brugbare løsninger her kræver en tæt dialog mellem samarbejdspartnerne, som går et godt stykke videre end det traditionelle kunde- og leverandørforhold. Sådan pointerer han til slut om samarbejdet, der har resulteret i indretning af Brunatas biler med Sortimos fleksible Globelyst-system.

Brunata-varebil indrettet med Sortimos fleksible Globelyst-system

Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094