Fischer befæster positionen med ny direktør
Niels Kold Nielsen ny direktør for fischer a/s med ansvar for befæstelsesprodukter til de skandinaviske markeder
Niels Kold Nielsen forlod i sommeren 2016 et job som direktør hos ITW, hvor han havde ansvar for salget af NKT Fasteners, Paslode og Spit på de nordiske og midteuropæiske markeder.
Fra 1. april i år kommer han til at stå i spidsen for fischer i Danmark og samtidig være overordnet ansvarlig for markederne i Sverige, Norge og Finland.
- fischer skal tilbage til en position, hvor vi er markedsledende og toneangivende i Skandinavien. Vi vil sætte dagsordenen inden for nytænkning omkring, hvordan man laver befæstelse, siger Niels Kold Nielsen og fortsætter:
- Jeg ser det som en stor styrke, at fischer er en international virksomhed med et stærkt værdisæt, en helt unik innovation og nogle af de mest vidende og kompetente medarbejdere, som man kan finde i vores niche. Jeg glæder mig til at lære virksomheden og mine medarbejdere at kende. Sammen skal vi styrke vores markedsposition og vores relationer til en kreds af dygtige forhandlere.
Alt kan lade sig gøre
Han ser det som en styrke, at fischer har sit eget stærke brand med et bredt udvalg af nylondübler, stålankre, skruer og kemisk forankring både til ”gør-det-selv” manden, til den professionelle bruger og til store projektopgaver.
- Med fischers produkter kan alt lade sig gøre. Virksomheden er meget innovativ og har som de første i verden lanceret et produktsortiment lavet af genanvendelige materialer. Desuden findes der en række specialprodukter, som f.eks. et komplet installationssystem for rørophæng, et æstetisk og montagevenligt facadesystem for ophæng af natursten, el-befæstelse og montagesystemet for solceller. For bare at nævne nogle, siger Niels Kold Nielsen.
Han har arbejdet med befæstelse i 15 år og kommer til fischer med en dyb indsigt i, hvordan de skandinaviske markeder fungerer, og hvilke salgsmetoder og ledelsesstrategier, der er mest effektive i de enkelte markeder. Det vil sige, at han er godt rustet til at samle og styrke organisationen.
”I første omgang skal jeg lære fischer, vores produkter og vores organisation godt at kende, derefter skal vi sammen udstikke kursen for, hvordan vi styrker og supporterer vores forhandlere. Jeg er vant til at arbejde i en koncern og bruge dens styrker til at få tingene frem i markedet. Vi skal lade kunderne sætte dagsorden og i høj grad tænke vores produkter, services og aktiviteter udefra og ind,” siger han.
Hos fischer overtager Niels Kold Nielsen direktørstolen efter Magnus Lindberg, der siden 2016 har fungeret som adm. direktør for fischer a/s i både Sverige og Danmark.
”fischer har vind i sejlene, og jeg er meget glad for, at vi i Niels har fundet en kompetent afløser, der har mange års erfaring fra branchen og med friske kræfter kan fortsætte fischers positive udvikling,” siger Magnus Lindberg.
Erfaren leder
Som nævnt har Niels Kold Nielsen indtil sommeren 2016 været direktør hos fischers konkurrent, ITW. En position, han har varetaget siden 2010, men karrieren hos ITW begyndte allerede med et job som salgschef i 2001, hvorefter han avancerede til kommerciel direktør i 2004. Niels Kold Nielsen er desuden formand for bestyrelsen hos ScanPipe a/s.
Han er uddannet i handel, økonomi, organisation, salg og marketing i Odense og i dag bosat i Bogense på Nordfyn. Herfra kommer den nye direktør til at pendle til fischers danske hovedsæde i Køge og til fischers afdelinger i Norge, Sverige og Finland.
Niels Kold Nielsen er netop fyldt 50 år og på 30. år sammen med sin kone Lisette, der er administrationschef hos Nordfyn Finans. Sammen har parret Benjamin på 26 år og Kristine på 20, som er hestepige og stadig bor hjemme. I fritiden holder familien af tage en tur i den hurtige speedbåd, som ligger i Bogense, mens dykkerferierne gerne tilbringes ved Middelhavet.