23948sdkhjf

Et liv mellem tagmembraner

Peter Kranz ville bare hente et par års erfaring i et salgsjob på sin vej mod nye karrieremål.

I stedet er det foreløbigt blevet til et kvart århundrede i Eurotag Danmark A/S, hvor Peter Kranz i dag er adm. direktør og eneejer. Onsdag den 1. marts fejrede han sit 25-års jubilæum i tag virksomheden, der har tagmembraner som sit speciale.

- Hvis nogen på det tidspunkt havde forudsagt, at tagpapbranchen skulle blive så stor en del af mit arbejdsliv, havde jeg rystet på hovedet af dem. Sådan så min plan slet ikke ud, men branchen krøb ind under huden på mig, for den er spændende og fuld af dynamik, og jeg har aldrig fortrudt, at jeg blev tagpapmand, siger Peter Kranz i en pressemeddelelse.

Fra sælger til eneejer
Det startede i 1992, hvor den på daværende tidspunkt 29-årige Peter Kranz kom til den erkendelse, at han havde brug for et par års erfaring i en salgsorganisation.

Det skulle supplere nogle års arbejde i entreprenørbranchen og udgøre sidste led i en karriereplan, der havde gjort Peter Kranz til tømrersvend som 19-årig og bygningsingeniør som 25-årig.

Peter Kranz vidste, at han ville videre inden for byggesektoren uden at have besluttet sig for præcist hvordan. Men han søgte og fik en ledig stilling hos Eurotag Danmark.

Her levede resultaterne i den på det tidspunkt fire år gamle virksomhed ikke op til de daværende svenske ejeres forventninger. Derfor fik Peter Kranz hurtigt tilbuddet om at overtage ledelsen, og lige siden har han stået i spidsen for Eurotag Danmark.

Peter Kranz tog fat på at rydde op i Eurotag Danmarks organisation og fik stille og roligt vendt udviklingen. Det førte til, at han blev inviteret med i ejerkredsen, hvor han efterhånden øgede sin andel. I dag ejer han hele virksomheden, der er eneimportør af tagmaterialer fra den belgiske producent Derbigum.

International inspiration
Men Peter Kranz har ikke kun fokus på det forretningsmæssige, og hans interesse for branchemæssig innovation er forklaringen på, at han tilbragte sin jubilæumsdag på den amerikanske tagdækker-brancheorganisation NRCA’s årlige kongres i Las Vegas.

Ifølge Eurotag Danmark-direktøren kan den danske tagdækkerbranche lære meget af NRCA, der har arbejdet for at udvikle tagdækkererhvervet siden 1886 og har flere end 3.500 medlemsvirksomheder.

- Danske byggerutiner og -traditioner er rigtig fine, men vi har også brug for udsyn, og den danske byggebranche kan lære rigtig meget ved at kigge ud over landets grænser, siger Peter Kranz.

/RG/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.214