Færdigt arbejde: 3,4 kilometer tunnel boret ud under Østerbro
Totalentreprenøren MetNord JV, der er ejet af Züblin A/S og Hochtief Solutions AG, har i den seneste uge nået to store milepæle i forbindelse med udførelsen af Metrocityringens udbygning til Nordhavn, København.
Den ene milepæl blev nået tidlig søndag morgen, da tunnelboremaskinen Frida brød igennem i kammeret under Østersøgade, hvor Nordhavnsmetroen skal forbindes til Metrocityringen.
Dermed er de to tunneller under Østerbro på sammenlagt 3,4 kilometer boret færdige, og ifølge projektdirektør Jan Skytte fra Züblin er det over en måned tidligere end planlagt:
- Vi fik mange gode erfaringer fra boringen af den første tunnel, som vi kunne drage nytte af, da vi borede den anden tunnel. På vej mod Østersøgade lykkedes det os at bore hele 56,2 meter på kun et døgn. Det er rekord for alle metrobyggerier udført i København, og det er vi meget stolte over på projektet, siger Jan Skytte.
Efter færdigboringen af de to tunneller tages der nu fat på betonstøbearbejdet på den underjordiske Nordhavn Station.
Tidligere på ugen nåede MetNord JV en anden væsentlig milepæl. Det skete, da den store brosektion under Orientkaj Station blev støbt. Den komplekse støbning bestående af cirka 650 kubikmeter beton udgør et vigtigt element i den overjordiske station ved Copenhagen International School i Nordhavn.
Udførelsen af Nordhavnsmetroen følger overordnet set den aftalte tidsplan, og MetNord JV forventer at kunne aflevere projektet i slutningen af 2019.