23948sdkhjf

Nu kan små virksomheder få en standardaftale om IT-drift

Ny juridisk standard-aftale gør det nemt for små virksomheder at aftale vilkår for IT-drift med IT-leverandører..
Mindre virksomheder får nu mulighed for at bruge en standardkontrakt, når de indgår aftaler med deres IT-leverandører om driften af IT-systemer. Standardaftalen er udformet i et samarbejde mellem DANSK IT, IT Brancheforeningen (ITB) og Danske IT-Advokater (DITA).

De tre foreninger repræsenterer henholdsvis IT-cheferne i virksomhederne, IT-leverandørerne og IT-advokaterne.

Der findes i dag standardaftaler for systemudvikling og systemindkøb i det offentlige, men ikke aftaler der dækker IT-drift for små og mellemstore private virksomheder. Den nye standardaftale offentliggøres torsdag ved et møde i København.

”Med en standardaftale for it-drift får it-leverandører og it-kunder et fælles udgangspunkt, der betyder, at der ikke skal bruges så lang tid på forhandlinger mellem kunder og leverandører. En yderligere fordel med en standardaftale for it-drift er at få etableret en markedsstandard, som it-leverandører og it-kunder kan læne sig op ad i stedet for at starte i hvert sit ringhjørne. I en it-driftsaftale er der mange temaer, der skal reguleres, og det er muligt at plukke og gradbøje de bestemmelser i aftalen, der er relevante,” siger Centerleder, professor dr.jur. Henrik Udsen, Center for informations- og innovationsret (CIIR), Københavns Universitet, der har bistået ved udformning af aftalen.

Lettere at bruge
Bestyrelsesmedlem Kim G. Hansen Danske IT-Advokater (DITA) som har været med i arbejdsgruppen for den nye it-driftsaftale, siger, at det er lykkedes at lave en aftale, der er ”neutral” i forhold til kunder og leverandører.

”Større kontrakter om it-drift løber nemt op i 200 sider. Det siger sig selv, at det er meget komplekst at bruge kontrakter af den størrelse som styringsredskab i den daglige it-drift. Derfor er den nye it-driftsaftale både i form og indhold en nyskabelse. Den er i sit udgangspunkt ”neutral”, og den er betydeligt kortere i omfang, og dermed også nemmere for virksomheder og it-organisationer at bruge som standardaftale for it-drift,” siger Kim G. Hansen.

Lettere at løse konflikter
Danske IT-Advokater gennemførte i foråret 2016 en undersøgelse om konflikter mellem it-leverandører og it-kunder. Hver fjerde kunde havde haft en konflikt med sin leverandør indenfor de seneste 12 måneder. Når man kigger på typen af konflikter er der lige mange tvister inden for it-drift og for it-udvikling.

Derfor er der et behov på markedet for en standard IT-driftsaftale, som sætter en række standarder for, hvad en it-driftsaftale som minimum skal regulere for at gøre skaderne ved konflikter mellem it-leverandører og it-kunder mindre.

”Jeg tror ikke, at den nye it-driftsaftale vil betyde, at vi fremover vil få færre konflikter mellem it-leverandører og it-kunder. Men dét, jeg håber, er, at parterne nemmere kan løse disse konflikter, fordi standardkontrakten i sit udgangspunkt er neutral og har fungeret som et fælles udgangspunkt for kunde og leverandør- Derfpr kan det blive nemmere at få enderne til at mødes i en vanskelig situation,” siger Kim G. Hansen.

Når standardaftalen er offentliggjort vil den være gratis at bruge for leverandører og kunder.


MESSE MED BYGGE-IT
På Dansk Byggeris IT-Messe 2017 kan du møde leverandører af IT-løsninger inden for bl.a. tilbudsgivning, planlægning, aflevering, administration og udførelse.
Messen, som Dansk Byggeri arrangerer i samarbejde med byggerriets uvildige IT-rådgivningnsfirma, BASIT, afholdes i Taastrup og Aarhus den 7. og 8. februar 2017

Se udstillerliste og tilmeld dig her

Artiklen er en del af temaet IT-værktøj.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109