23948sdkhjf

Det er for besværligt at have ansatte

Mange enkeltmandsvirksomheder mener, at det er for besværligt at have ansatte
Nye arbejdsgivere undervurderer de administrative opgaver ved ledelse og personaleadministration.

Den administration, der følger med, viser sig nemlig at være langt mere ressourcekrævende end de tror og må betragtes, som den suverænt største opgave ved at have ansatte.

Og så er det endda en endnu større opgave at lede personalet. Det fremgår af en analyse, Ase har foretaget blandt 646 selvstændige medlemmer. Ase har sammenlignet de forventninger selvstændige uden ansatte har med de erfaringer selvstændige med ansatte gjorde sig, umiddelbart efter at de blev "rigtige" arbejdsgivere.

Undersøgelsen viser at personaleledelse er den mest undervurderede opgave, når virksomhederne skal udvide forretningen og ansætte den første medarbejder. Til gengæld overvurderer kommende arbejdsgivere opgaven med oplæring af nye medarbejdere og håndtering er deres sygdom.

Ledelse er en stor opgave
Blandt de virksomhedsejere, som endnu ikke har ansatte, er det ifølge Ase's undersøgelse særligt udsigten til at skulle oplære medarbejdere og håndtere eventuel sygdom som er en mental barriere, der får virksomhederne til at holde igen. Men faktisk viser administration af løn, ferie og så videre, sammen med den daglige personaleledelse, sig at være de mest ressourcekrævende opgaver, når en ny medarbejder er ansat.

Oplæring af en ny medarbejder og håndtering af medarbejderens sygdom er opgaver, som blandt de små virksomheder uden ansatte overvurderes i forhold til opfattelsen hos de virksomheder, som faktisk har erfaring med opgaverne.

Den konkrete personaleledelse viser sig til gengæld at være en større opgave i dagligdagen, end umiddelbart forventet hos enmandsvirksomhederne.

Det er nemlig den opgave, som faktisk kræver næst flest ressourcer fra virksomhedsejeren. Det er her, hvor ejeren selv skal påtage sig at lede medarbejderen og arbejdet i virksomheden. Og det er en uventet udfordring og en undervurderet opgave for mange. Kun i forbindelse med rekruttering og afskedigelser er der overensstemmelse mellem, hvad enmandsvirksomhederne antager og de reelle barrierer, virksomheder, der har ansatte, oplever.

Ønsker slet ikke ansatte
Ifølge Ase overskygger tabet af uafhængighed og fleksibilitet ejerens ønske om at virksomheden skal vokse. Derfor overvejer mere end fire ud af fem enmandsvirksomhed ikke at ansætte medarbejdere. Og hver fjerde af dem svarer i undersøgelsen, at de ikke ønsker at ansætte medarbejdere, fordi de forventer, at der er for meget administration i forbindelse med ansættelsen.

Årsagen til, at enmandsvirksomhederne ikke ønsker at ansætte medarbejdere, angives af godt havdelen at være begrundet i, at de ikke har opgaver til flere medarbejdere. Mange små selvstændige erhvervsdrivende kan godt lide fleksibiliteten ved at være sig selv. Samtidig ønsker de ikke at påtage sig de økonomiske forpligtelser, der følger med det at have ansatte.

Samarbejder med freelancere
De mange forventede og faktiske barrierer i forhold til at ansætte medarbejdere betyder, at enmandsvirksomhederne i stedet for at ansætte medarbejdere foretrækker at samarbejde med andre selvstændige – altså freelancere.

Knap halvdelen af de selvstændige får løst opgaver af andre selvstændige. Et samarbejde, der kan erstatte behovet for faste medarbejdere, vurderer tre ud af fire.

De selvstændige lægger primært opgaver ud til freelancere, fordi de har flere opgaver, end de selv kan løse – og for at få den nødvendige viden og ekspertise til at løse opgaverne. Langt størstedelen af virksomhederne samarbejder med freelancere, som de har kendskab til via personlige netværk og, tidligere har løst opgaver sammen med. Det er både de hel små selvstændige – enmandsvirksomhederne – og de større virksomheder, der benytter sig af freelancere.

Du kan læse mere om Ase her
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109