23948sdkhjf

Kvalitetssikring giver tilfredse kunder

Nye digitale muligheder gør kvalitetssikringen både nemmere, smartere og langt mere anvendelig
Er kvalitetssikring ikke bare nogle krydser og lidt løse kommentarer, der bliver sat når opgaven er helt afsluttet? Altså sammen med lidt billeder hist og pist?

”Svaret er nej! Kvalitetssikringen skal tages alvorligt. Hvis det sættes i system, så kan det gøre en stor forskel for virksomheden. Det kan understøtte den vision som rigtigt mange håndværksmestre og entreprenører grundlæggende har om at lave kvalitetsarbejde. Kvaliteten kan dokumenteres overfor kunderne, men også internt i forhold til kollegaer og ledelsen i virksomheden”.

Det siger adm. direktør Martin Profit Jakobsen fra IT-rådgivningsfirmaet Basit.

Vigtig dokumentation

Han fremhæver, at man entreprenør har ansvar for kvaliteten i 5 år. Og det er godt at have styr på dokumentationen, hvis der er behov for at drøfte et eller andet med kunde indenfor de 5 år. ”Svende og andre medarbejdere kan jo have skiftet job. Så er det en fordel, at kvalitetssikringen ligger dokumenteret i virksomheden.

Desuden stiller flere og flere kunder krav om solid kvalitetssikring, og på de større sager er det ikke altid smart bare at overlade kvalitetssikringen til hoved- og totalentreprenørerne. De kan i princippet blive modparter i en eventuel tvist indenfor de 5 år, hvor garantien gælder”, siger Martin Profit Jakobsen.

”Kvalitetssikring kan bruges til at vise kunderne det færdige arbejde. Når du fremsender en faktura til en kunde er det altid en god ide at dokumentere arbejdet. Et par billeder, samt lidt kortfattet tekst omkring det færdige arbejde sammen med fakturaen, sænker erfaringsmæssigt kundernes lyst til at klage over fakturaen. I stedet betales den til tiden.

Kvalitetssikring kan på samme måde bruges i forbindelse med aconto-faktureringen. Det er vigtigt at kunne dokumentere ”as-built” i forbindelse med stadeopgørelsen. Hvis man sørger for at lave kvalitetssikring undervejs så bliver afleveringsforretningen og mangelgennemgangen så meget nemmere. Igen en god måde at få pengene hurtigere i kassen”, forklarer Martin Profit Jakobsen.

Konkurrence-fordel

”Man kan også bruge kvalitetssikringen som dokumentation mellem fagentreprenører. Hvis man har afleveret et færdigt stykke arbejde, som skal overtages af andre, er det altid en god ide at have styr på dokumentationen. Der kan spares meget tid på byggemøderne, og pengene kommer hurtigere i kassen med dokumentation på plads.

Man kan også finde frem til de bedste svende via kvalitetssikringen. Det kan være en god ide, at aftale en akkord med et sjak. På den måde kan alle komme til at tjene penge. Husk blot, at du som mester hænger på eventuelle fejl og mangler. Ikke så fedt, at svendene laver hurtigt arbejde, hvis det ikke lever op til kvalitetskravene. Specielt, hvis man har god kvalitet som en parameter. De bedste tjener gode penge til sig selv, men sørger også for, at kvaliteten er i orden. Hvem har ikke lyst til at blære sig med et godt stykke arbejde med et par billeder, samt et par bemærkninger.

Endelig kan kvalitetssikringen bruges til at adskille sig fra konkurrenterne. Med fokus på kvalitet. Det giver mulighed for at hæve prisen. Langt de fleste kunder vil gerne betale for en ordentlig kvalitet. De skal selvfølgelig have sikkerhed for at kvaliteten er i orden, og at de ikke bare betaler mere for ingenting.

Derfor vil en ordentlig dokumentation, når arbejdet er overstået, være med til at fremhæve virksomheden som kvalitetsbevidst”, understreger direktør Martin Profit Jakobsen.

Konkurrence for IT-parate firmaer
Har du gode erfaringer med IT-værktøjer til Kvalitetssikring, så kan du deltage i konkurrencen om at blive Danmarks mest IT-parate virksomhed.
Det er Licitationen-Byggeriets Dagblad og søsterbladet Mester Tidende, som sammen med IT-rådgivningsfirmaet Basit opfordrer virksomheder med gode erfaringer med IT-værktøjer om at nominere sig selv eller andre til at deltage i konkurrencen.
Send en mail til klaust@licitationen.dk og tilmeld dig eller få yderligere information om konkurrencen.
Du kan også tilmelde dig konkurrencen her
Du kan se digitale KS-værktøjer i praksis på Dansk Byggeris IT-messe den 7. eller 8. februar 2017 i hhv. Taastrup og Aarhus. Her samler Dansk Byggeri i samarbejde med Basit 25 af de bedste IT-leverandører til byggebranchen.

Artiklen er en del af temaet Konkurrence.

Læs mere om: it
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082