Tømrermestre plages af dårlige betalere
Læs også: Tømrermestre: Her er branchens største problem
At det er noget, der giver problemer for landets håndværksvirksomheder, bekræftes af en rundspørge fra Træsektionen under Dansk Byggeri, hvor 109 tømrermestre har svaret. Her fortæller knap 70 procent, at de ser kunders manglende evne til at betale til tiden som en udfordring for branchen de kommende år. Falder snakken på samarbejdspartneres betaling, ser mere end 65 procent udfordringer i fremtiden.
"Desværre er det noget, der skaber problemer for hele bygge- og anlægsbranchen. Lige meget om der er tale om en offentlig eller privat kunde eller samarbejdspartner, sker det i dag alt for ofte, at der først betales efter den aftalte frist. Det gør, at der skal bruges tid og ressourcer på at rykke for pengene, men endnu værre er det i de tilfælde, hvor det betyder, at der mangler penge til at kunne betale egne regninger", siger Torben Liborius, erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri.
Mere lovgivning ikke et mål
I dag skal det offentlige på grund af EU-regler betale inden for en vis frist, mens det aftales indbyrdes private kunder imellem.
"Vi er ikke ude efter, at der skal lovgives mere. Men der er behov for, at vi får rykket ved kulturen, så virksomheder ikke ender med at fungere som bank for andre, hvilket vi desværre ser eksempler på i dag", siger Torben Liborius og forklarer videre:
"Og så er det ikke nogen hemmelighed, at konkurrencen på markedet gør, at bygherre ofte dikterer vilkårene, hvor der simpelthen ikke er råd til at sige nej, selv om forslaget til betalingsfrist er lige på grænsen. Derfor bør der også løbende holdes øje med området".