23948sdkhjf

Kunderne presser mester på økonomien

Sene betalinger og arbejdsgarantier er med til at gøre det svært at drive virksomhed. Især de små er hårdt ramt, viser ny analyse fra Dansk Byggeri
Hver 10. byggevirksomhed har oplevet at takke nej til opgaver, fordi de ikke kan stille den fornødne arbejdsgaranti, som kunderne ønsker, eller fordi omkostningerne er blevet alt for høje.

Samtidig udskyder mange kunder deres betaling, hvilket gør det svært for virksomhederne at drive forretning.

Det skriver Licitationen-Byggeriets Dagblad på baggrund af Dansk Byggeris nyeste analyse, der tager temperaturen på branchens kreditsituation.

Det er ikke kun de private kunder, der stiller krav om arbejdsgaranti. Analysen viser, at 90 procent af virksomhederne har oplevet krav om arbejdsgaranti fra offentlige kunder, mens mere end 80 procent oplever det fra de private kunder – og det sker i højere grad end tidligere.

”Det er blevet mere almindeligt, at bygherren forlanger, at håndværkeren stiller en arbejdsgaranti. Det belaster håndværkernes kreditmuligheder, fordi det tæller som et lån i banken. Det fordyrer i sidste ende opgaven, fordi der er stiftelsesomkostninger, der følger, hvor stor garantien er”, siger erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri, Torben Liborius og tilføjer, at brugen af garantier ikke er blevet mindre i årene efter krisen.

Værst for de små

Når analysen deles op på virksomhedsstørrelser, tyder det på, at de små virksomheder har sværest ved at stille den fornødne arbejdsgaranti, og derfor må takke nej til opgaver.

Dette gælder for lidt over hver 10. af de små virksomheder, mens omkring fem procent af de mellemstore og ingen af de store virksomheder har oplevet, at de måtte takke nej til en opgave på grund af, at de ikke kunne stille den fornøden arbejdsgaranti.

Ifølge analysen oplever mange entreprenører desuden, at såvel private som offentlige kunder kræver længere betalingsfrister, mens endnu flere oplever, at kunderne udskyder deres betaling.

Den mellemfinansiering, som herved opstår, forventer byggeriets kunder altså, at entreprenøren betaler for. Således har 40 procent af de adspurgte byggevirksomheder private kunder, der kræver længere betalingsfrister, mens 30 procent oplever at have offentlige kunder med samme krav.

Samtidig oplever 75 procent at private kunder udskyder deres betaling, og hver anden entreprenør har oplevet, at offentlige kunder udskyder deres betaling.

Bruger tid på at rykke

En af dem, der har oplevet sene betalinger er Niels Moestrup, direktør i Moestrup Tømrer/Snedkermester og formand i Træsektionen under Dansk Byggeri.

I hans virksomhed bruger de 10-15 procent af bogholdertiden til at rykke for betaling.

Læs også: Kunder stiller uanstændige krav til mester

”Lige meget om der er tale om en offentlig eller privat kunde eller samarbejdspartner, sker det i dag alt for ofte, at der først betales efter den aftalte frist. Det gør, at der skal bruges tid og ressourcer på at rykke for pengene, men endnu værre er det i de tilfælde, hvor det betyder, at der mangler penge til at kunne betale egne regninger. Man sider derfor tilbage med en fornemmelse af at blive trukket rundt i ørerne af de store entreprenører eller det offentlige”, siger han.

I dag skal det offentlige på grund af EU-regler betale indenfor en vis frist, mens det kan aftales indbyrdes private kunder imellem. Niels Moestrup mener dog ikke, at lovgivningen bør ændres.

”Vi er ikke ude efter, at der skal lovgives mere. Men der er behov for, at vi får rykket ved kulturen, så virksomheder ikke ender med at fungere som bank for andre, hvilket vi desværre ser eksempler på i dag, siger han.

Analysens resultater
90 procent af virksomhederne har oplevet krav om arbejdsgaranti fra offentlige kunder, mens mere end 80 procent oplever det fra de private kunder – og det sker i højere grad end tidligere
Omkring 10 procent af virksomhederne har siden slutningen af 2011 oplevet, at de måtte takke nej til en opgave, fordi at de ikke kunne stille den fornødne arbejdsgaranti
40 procent af virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen har private kunder, der kræver længere betalingsfrister, mens 30 procent af virksomhederne oplever at have offentlige kunder med samme krav
Tre ud af fire virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har private kunder, der udskyder betalingen, mens over halvdelen af virksomhederne oplever offentlige kunder, der udskyder betalingen
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.927