23948sdkhjf

Kommuner underbyder private - laver forkerte kontrolbud

Mange kommuner konkurrerer med private virksomheder, men de regner ikke alle omkostninger ind
Når kommunerne udliciterer en opgave eller hjemtager den fra et privat firma, skal kommunen lave sit eget kontrolbud – altså beregne den pris, som kommunen og dens ansatte selv ville kunne udføre opgaven til.

Men i en del tilfælde bliver disse kontrolbud ikke beregnet korrekt. Man tager simpelthen ikke alle omkostninger med. Det kan være indirekte omkostninger som uddannelse og ledelsestid, men det kan i nogle tilfælde også være fortjeneste eller moms.

I tilfælde, hvor man hjemtager en opgave, som tidligere har været udbudt til private, kontrolleres det desuden for sjældent om kommunen rent faktisk har levet op til sin eget kontrolbud. Det mener DI Service, der organisation for en række private servicevirksomheder.

Konkurrence - og Forbrugerstyrelsen har i en rapport i sidste uge anbefalet, at reglerne for offentlige virksomheders adgang til indtægtsdækket virksomhed strammes op. Men på kontrolbud har styrelsen ikke anbefalet en ekstraordinær indsats, og det beklager direktør i DI Service, Mette Rose Skaksen, der også dækker udbudsområdet for DI

”Vi ser en række eksempler, hvor der er problemer med kommunernes kontrolbud, og derfor bør der strammes op”, siger Mette Rose Skaksen til Leder I dag.dk

Som eksempel nævner hun, at Klagenævn for Udbud har vurderet, at Brand og Redning Djursland i 2011 prissatte deres kontroludbud forkert, da de ikke korrekt indregnede alle indirekte omkostninger forbundet med levering af ydelserne.

Konkret var der ikke anvendt en korrekt rentesats for forrentning af de aktiver (biler og redningsudstyr), der indgik i kontrolbuddet. Derfor afstedkom nævnets afgørelse en erstatning til Falck, der også bød på opgaven.

Et andet eksempel er prissætning af vaskeriopgaver i hjemmeplejen i Roskilde. Kommunen tilbød vaskeri-ydelser for hjemmeboende borgere fra et af kommunens plejecentre. Men i prissætningen havde kommunen tilsyneladende ikke medregnet medarbejdernes arbejdstid til vask og kørsel. Derfor skulle kommunen kun have en femtedel af den pris, private leverandører tog.

Tilsvarende har DI oplevet, at Vejle Kommune ikke medregnede omkostninger til administrative procedurer som fakturering, rykker, lokaler, regnskab og momsregnskab, da kommunen udbød en række tilkøbs-ydelser indenfor pleje. Man havde også glemt, at ydelserne var momspligtige.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079