23948sdkhjf

Ejerledere har svært ved at producere overskud tre år i træk

Fire ud af ti ejerledede virksomheder havde underskud i mindst et år i perioden fra 2013 til 15. Generelt tjener de ejerledede virksomheder for lidt, viser ny analyse.
Kun 6 ud af 10 ejerledede virksomheder har præsteret overskud de sidste tre år i træk. De øvrige fire har haft underskud i mindst et år i perioden fra 2013 til og med 2015.

Det fremgår af en stor regnskabsundersøgelse af ejerledede virksomheder, som er foretaget af revisionsfirmaet Deloitte. Den viser, at den gennemsnitlige overskudgrad i ejerledede virksomheder er på fem pct., hvilket er relativt lavt. Overskudgraden er driftsresultatet sat i forhold til virksomhedens omsætning.

Ser man på afkastet af den investerede kapital i de ejerledede virksomheder lå det på 27 pct. i 2015.
Det er en stigning i forhold til 2014, hvor det lå på 18 pct., men generelt siger man, at kapital investeret i virksomheder bør give et afkast på mindst 25 pct. om året, da det er risikofyldt at investere i virksomheder.

Det er navnlig de store virksomheder med over 50 ansatte, der præsterer et godt kapitalafkast.

Undersøgelsen viser også, at de mest profitable ejerledede virksomheder tjener tre gange så meget som gennemsnittet.

Og afstanden er øget i 2015.

" Ser vi over en årrække, er det overraskende få virksomheder, der kan fremvise stabile overskud. Selvfølgelig skal man korrigere for, at nogle virksomhedsejere hiver mere løn ud til sig selv, end hvad virksomheden kan klare. Omvendt er der også mange ejere, der i kortere eller længere perioder må arbejde gratis. Særligt i opstartsfasen, er der mange ejere, der slet ikke kan hæve løn til sig selv", siger partner Thomas Frommet i en kommentar til undersøgelsen..

Der er dog stor forskel på, hvor effektive de enkelte virksomheder er. Det ses bl.a. på opgørelsen af virksomhedernes personaleomkostninger.

"De bedst indtjenende virksomheder har markant lavere personaleomkostninger end gennemsnittet. Det har de, fordi de hele tiden forsøger at øge produktiviteten, så personalet arbejder mere effektivt. Omvendt er der en stor restgruppe, hvor man nok stiller lidt færre krav til de ansatte og måske accepterer, at tingene kører, som de altid har gjort", tilføjer Thomas Frommelt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081