Dårligere betalere truer virksomheders vækst
Det går især ud over virksomheder, der mangler likviditet. Men ledelsen kan reducere problemet ved at justere enkelte procedurer i forretningsgangen, forklarer advokater, der nu kommer firmaerne til undsætning.
Sådan siger Torben Stohn, der er øverst ansvarlig for Advokaternes Inkasso Service, som hjælper virksomheder med at inddrive gæld hos kunder, der ”glemmer” at betale til tiden.
Så for at imødekomme virksomhedernes behov, har de nu lanceret en ny portal, der bl.a. gennemgår de betingelser, som ledelsen bør kende til, når de skal have inddrevet forfaldne tilgodehavender.
"Firmaet skal bruge tid og energi på at kontakte de dårlige betalere måske gentagne gange for at få dem til at betale eller indgå afdragsordninger. Det kan ende med, at penge ikke bliver betalt", siger Torben Stohn til Leder Idag.dk
Rammer de små hårdest
"Vi mærker især, at manglende betalinger rammer mindre virksomheder hårdt, fordi de ikke altid har den nødvendige likviditet til at stå imod. Det skal kunne betale sig for de mindre firmaer at forfølge et krav, og derfor har vi valgt at tilbyde en gennemskuelig inkassoløsning, der gør det realistisk at holde fast i alle fordringer uanset antal og størrelse, og uanset hvor stor virksomheden er", forklarer Torben Stohn.
Erfaringen viser, at ledelsen kan reducere antallet af dårlige betalere ved at justere enkelte procedurer i deres forretningsgang.
Skabeloner klar til brug
Procedurerne skal dog implementeres korrekt og skal følges konsekvent, men implementeringen er ikke altid nem uden rådgivning.
Derfor lancerer Advokaternes Inkasso Service også et gratis webinarer via Google Hangouts, hvor de rådgiver om brugen af en mere effektiv kreditpolitik, betalingsvilkår mv. Samtidigt stiller de på deres netside også gratis skabeloner i word-format med forslag til rykkerskrivelser og inkassovarsler til rådighed.
Tidspunktet for webinarerne og skabelonerne kan findes på www.inkassoadvokat.dk
Artiklen er en del af temaet MesterTips.