DEBAT: Gør bæredygtighed til en god forretning
Er bæredygtighed tom snak og vinduespynt fra velmenende idealister eller en udvikling, som vil danne grundlag for nytænkning og big business fremover?
Vi opholder os 90 procent af vores liv i bygninger. 40 procent af den energi, vi bruger, benyttes i relation til bygninger, og 30 procent af alt affald kommer fra opførelse eller nedbrydning af bygninger. Byggeerhvervet er således en nøglespiller i forhold til at løse de markante samfundsmæssige udfordringer, vi står overfor. Og der er gode muligheder for at udvikle konkrete bud på erhvervets bidrag til mere bæredygtige løsninger.
Bæredygtighed i den klassiske tænkning har tre fokusområder: Økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed. Inden for alle tre dimensioner er der lige nu store, oplagte potentialer for at fokusere sin forretning og skabe ny udvikling og vækst.
Der er igangsat flere initiativer på det økonomiske aspekt. Blandt andet har EU-Kommissionen lanceret en handlingsplan for cirkulær økonomi, hvor ”vugge til grav”-tilgangen til vores produkter erstattes af ”vugge til vugge”. Intet må gå til spilde, og affald er noget vi fremadrettet genanvender – fordi vi ikke har uendeligt mange ressourcer, og fordi der er penge at tjene på bedre udnyttelse af de ressourcer, vi allerede har i brug.
På den baggrund og for at skabe forretning på genanvendelse har Dansk Byggeri i samarbejde med Miljøstyrelsen, Realdania og Grundejernes Investeringsfond skabt et nyt Videncenter for Håndering og Genanvendelse af Byggeaffald – VHGB. Centret skal få styr på farlige stoffer og materialer og muliggøre en effektiv genanvendelse så højt oppe i værdikæden som muligt.
Energi – et vindue til vækst
Inden for det miljømæssige aspekt af bæredygtighed blev FN’s klimaaftale i Paris et gennembrud, der fik åbnet for at gøre bæredygtighed til en måde at tænke og udvikle forretning på.
Aftalen medførte reelt mål for, at fremtidens bygninger skal bruge væsentlig mindre energi og planlægges som en del af energisystemet, hvor bygninger lagrer energi fra eksempelvis vind og sol, når der er rigeligt af den, og tilsvarende skruer ned, når der mangler energi på andre tider.
Banen for innovation og nye løsninger er således kridtet op, og virksomheder, der kan levere de energirigtige løsninger, må spås gode forretningsmæssige muligheder.
Samtidig med de kommercielle udviklingsmuligheder er bæredygtighed i stigende krav fra myndighederne. Ved årsskiftet fik vi et nyt bygningsreglement, der forlanger 25 procents reduktion af energiforbruget i forhold til det, vi har været vant til. Og i 2020 skal vi igen reducere med 25 procent.
Det betyder også øget fokus på innovation og udvikling – som mange i byggebranchen tager del i. Konkret er byggebranchen og energisektoren i gang med at lave et ”roadmap” for bygningers rolle i den grønne omstilling
Øget produktivitet
Men ud over kroner og kalorier skal vi have fokus på, at vi får den komfort, som moderne mennesker efterspørger. Vi skal sikre et godt og sundt indeklima i folks boliger, samtidig med, at bygninger bruger mindre energi. Det miljømæssige bæredygtighedsbegreb er allerede sat forskningsmæssigt i system for at sikre et godt indeklima og dermed optimering af forudsætninger for vores aktiviteter, hvad enten det er i skolen, på arbejdspladsen eller i vores hjem.
Bæredygtighed skal således vinde indpas i den måde, vi udvikler vores forretninger på, og den måde, der efterspørges på.
Bæredygtighed skal i de kommende år konkretiseres og udvikles gennem innovative aktiviteter, og snart vil bæredygtige løsninger blive en naturlig integreret del af den måde, vi efterspørger og leverer produkter og løsninger på.
Bæredygtighed er altså ikke forbeholdt hippier – det er morgendagens måde at drive forretning på.