23948sdkhjf

Mestre fravælger Smiley-ordninger

Selvom de mestre, som er med i en Smiley-ordning er godt tilfredse, så vælger mange andre mestre Smiley-ordningerne fra
2.600 håndværkere kæmpede i år om finalepladserne til kåringen af Årets Håndværkere 2016. Men langt flere af landets håndværksmestre er overhovedet slet ikke med i den eller andre anmelderordninger/Smiely-ordninger.
Og det kan jo undre al den stund, at de håndværkere som er med i Smiley-ordningen på f.eks. Anmeld-håndværker, som står bag kåringen af Årets Håndværker, er godt tilfredse og ligefrem henter flere opgaver hjem ved at være en del af ordningen.

Der er flere årsager til, mange vælger at stå udenfor. Det viser en rundringning, som Mester Tidende har foretaget.

De personlige relationer har stor vægt i forhold til, hvad tilfældige mennesker på internettet mener. Sådan er det også hos Murerfirmaet Jens Larsen i Holstebro.

”Jeg kender godt Anmeld Håndværker, men jeg tror, at mund-til-mund-metoden er den bedste, for så får kunderne anbefalingerne fra nogen, de kender, og som de stoler på. Du kan vælge så mange forskellige ting i dag, men det har ingen interesse for mig. Jeg har ikke lyst til at bruge Anmeld-Håndværker. Så skal jeg bare bruge en masse tid på at ringe rundt til kunderne bagefter for at få dem til at anmelde, og det gider jeg ikke. Og så tror jeg også, det har meget med alder at gøre. De yngre bruger internettet meget mere”, siger Jens Larsen, indehaver af Murerfirmaet Jens Larsen i Holstebro.

Kun glade kunder anmelder
Jens Larsen er 59 år, men i Aarhus, hvor den cirka 20 år yngre Kenneth Møller driver sin virksomhed er der heller ingen henvisninger til Anmeld-Håndværker. Her er det også de personlige relationer, der betyder mest, når kunderne lytter til anbefalinger, vurderer han.

”Jeg har godt set på Dansk Byggeris hjemmeside, at der har været en kåring, men det er ikke noget, jeg har beskæftiget mig med. Jeg synes, det er et fint koncept og en udmærket måde at få kunder på, men jeg har rigeligt at lave både sommer og vinter. Generelt har jeg indtryk af, at dem, der aktivt bruger anmeldersider ofte kan have en tendens til primært at opfordre de tilfredse kunder til at anmelde, mens de utilfreds måske ikke i så høj grad gøres opmærksomme på muligheden for det”, siger Kenneth Møller, indehaver af Murerfirmaet Møller & Co ApS i Hjortshøj ved Aarhus.

De siger, at folk ”krakker”
Tilbage i Holstebro kan Jens Larsen godt nikke genkendende til den tanke. Derudover er 11 ud af 16 af årets vindere fra Sjælland, mens tre er fra Østjylland, og to er fra Sønderjylland. Året før var billedet ikke ret meget anderledes, og det er ifølge Jens Larsen ingen tilfældighed.

”Jeg tror Anmeld Håndværker er mere udbredt ovre østpå. Jeg synes, det er et meget fint koncept, men jeg har prøvet flere forskellige ting, når det kommer til annoncering og reklame, hvilket det jo også er, men jeg annoncerer heller ikke længere.

For et par år siden betalte jeg 10.000 kroner til Krak. Året efter lod jeg være, for at se om det gjorde nogen forskel, og det gjorde det ikke. Jeg fik det samme antal kunder. De påstod, at folk krakker, men jeg tror, de googler”, siger Jens Larsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088