Adserballe & Knudsen vinder stor boligrenovering
Byggefirmaet fra Farum føjer 110 millioner kroner til ordrebogen og styrer mod omsætningsrekord.
2
Billeder
De 258 lejligheder i AAB's afdeling 25 på Borup Allé i Københavns Nordvest-kvarter skal over de næste tre år renoveres og opdateres med nye køkkener og badeværelser. Foto: Adserballe & Knudsen
AAB har valgt Adserballe & Knudsen til opgaven, der løber op i 110 millioner kroner.
- Vi skal i gang med en bred indsats med alle fag, inklusiv en asbestsanering af de gamle udluftningskanaler. Der er derfor lagt en rullende plan med ni uger til hver opgang, fortæller sektionsleder Rasmus Rømer.
En del af arbejdet udføres i egenproduktion, mens maler, VVS, el og nedrivning er i samarbejde med underentreprenører.
- Kunsten bliver at få projektstyringen optimeret. Dels på grund af de mange delopgaver, dels fordi pladsen er meget trang. Vi har aftalt med bygherre og rådgivere, at vi tager fire opgange og bruger erfaringerne til at optimere processerne, siger Rasmus Rømer.
Styrer mod omsætningsrekord
2016 tegner til at blive et særdeles aktivt år for Adserballe & Knudsen. Virksomheden er netop nu i gang med flere end 3.000 boliger, og administrerende direktør Karsten Hjarsø forventer, at omsætningen i år for første gang vil runde den halve milliard.
- Vi har over de senere år udviklet virksomhedens kompetencer blandt andet med at tilknytte dygtige ledere på alle niveauer og med en bred indsats inden for kompetenceudvikling. Samtidig har vi udvidet kraftigt på funktionærsiden med fokus på at vinde store renoverings- og nybygningsopgaver med en vis kompleksitet og gerne i totalentreprise. Vi holder dog fast i en god andel egenproduktion, mens en del opgaver udføres med udvalgte underentreprenører, lyder Karsten Hjarsøs forklaring på fremgangen.
Projektstyring og beboerhåndtering er de to mest centrale fokusområder. Byggelederen skal kunne håndtere mange ting ud over det rent faglige.
- På en almindelig arbejdsdag er de inde i 8-10 boliger. Det betyder, at empati, at forstå beboernes bekymringer og hjælpe er i fokus. De møder mange forskellige mennesker, og derfor er konflikthåndtering en vigtig del af vores kompetenceudvikling, siger A&K-direktøren.