23948sdkhjf

Byggevirksomheder hugger medarbejdere fra hinanden

Hver fjerde medarbejder i bygge- og anlægsbranchen blev sidste år kontakt af et andet firma med henblik på et job, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Godt hver fjerde medarbejder i bygge- og anlægsbranchen er inden for det seneste år blevet kontaktet af en virksomhed med tilbud om nyt job eller mulighed for at deltage i en jobsamtale. Derudover er hver ottende kontaktet af en headhunter.

Det viser en undersøgelse, som Epinion har foretaget for konsulentvirksomheden Deloitte.

Tallene vidner om begyndende flaskehalse inden for visse dele af bygge og anlæg, og at der er hård kamp om de dygtigste medarbejdere, vurderer Thomas Frommelt, partner i Deloitte.

Linkedin gør det lettere
Han understreger, at det med sociale netværk som ikke mindst Linkedin er blevet lettere for virksomhederne at finde folk med de rette kvalifikationer.

”Det er en gave til virksomhederne, at mere end halvanden mio. danskere har en profil på Linkedin, hvor de beskriver deres faglige kvalifikationer og erhvervserfaring”, siger han.

Hos Ingeniørforeningen IDA er man ikke overrasket over, at virksomhederne prøver at stjæle medarbejdere fra hinanden.

”Af den seneste rekrutteringsanalyse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fremgår, at der mangler bygningsingeniører i syv af otte regioner, så der er efterspørgsel efter dygtige ingeniører også i byggeriet. Det kan vi tydeligt mærke”, siger Morten Thiessen, formand for Privatansattes Råd i IDA blandt andet i følge Licitationen - Byggeriets Dagblad..

”Det er ikke usædvanligt, at medlemmer har en aktiv jobagent. Samtidig kender man hinanden inden for de enkelte brancher og mødes på både professionelle og sociale netværk. Det er let at komme i kontakt med hinanden”, siger han til avisen.

Særlig sign-on fee
IDA har eksempler på medlemmer, der tilbydes eksempelvis en eller to måneders ekstra løn som særlig sign-on fee i forbindelse med et jobskifte.

Det er dog en løsning, som Thomas Frommelt vil advare virksomheder mod at benytte.

”Hvis det bliver fremherskende, er det selve jobskiftet, der bliver interessant for den enkelte, og dermed kan det blive økonomisk attraktivt at skifte hyppigt. Det vil ikke være en god ide for virksomhederne at slå ind på den vej”, siger han.

Læs hele artiklen på Licitationen - Byggeriets Dagblad her
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09