Slut med at læsse jord og grus på slump
To virksomheder, som beskæftiger sig med henholdsvis jordarbejde og grusgrave, har begge fået vejesystemer installeret på deres gravemaskiner. Det er der en god forretning i
De opgravede jordmængder svarer til omkring 5000 vognlæs, og opgaven strækker sig over et lille halvt års tid. Det fortæller Anders Jensen, der er indehaver af Sejlstrup Entreprenørforretning med hovedkontor i Løkken.
Han pointerer, at lønsomheden hurtigt forsvinder, hvis lastbilerne ikke bliver læsset ”til kanten” og dermed kører med underlæs. Hvis eksempelvis hver lastbil bliver læsset med et tons jord for lidt, så løber det op og bliver i sidste ende til 5000 tons, som skal køres væk fordelt på x-antal lastbiler. Og netop finansieringen af den ekstraordinære transport udhuler entreprenørfirmaets indtjening gevaldigt.
Kontrol og effektivitet
Derfor blev der inden opstart i Aalborg Portlands kridtgrav investeret i et vejesystem, som Sitech A/S har solgt og monteret på entreprenørens 35 tons Hitachi gravemaskine. Vejesystemet hedder Loadrite X2350 og er en del af Trimbles produktprogram.
Gravemaskinen bliver altid styret af maskinfører Per Henrik Jensen, som på displayet nemt og hurtigt kan aflæse, hvor mange tons materiale der er i skovlen.
”Før læssede vi bare på slump, så det er svært at sige, hvor meget vi præcist læssede på lastbilerne,” siger Per Henrik Jensen, der har arbejdet med entreprenørmaskiner siden 1982.
I projektets første fire måneder har han håndteret 4200 læs. Tilbage mangler godt 800 læs.
”Det er store mængder, vi taler om, og indtjeningsmarginalerne er små. Men med vejesystemet kan vi optimere såvel vores effektivitet som vores indtjening,” påpeger Anders Jensen, som forventer, at investeringen i vejesystemet er tilbagebetalt på et års tid.
Slut med slump
På den anden side af Kattegat ligger Nordvestsjællands Sten & Grus placeret i Højby. Her driver Hans Henrik Pedersen et par grusgrave og har hidtil haft en rundhåndet holdning til, hvor meget membranler, vaskede materialer og vejmateriale, der blev læsset på lastbilerne. Kunderne fik altid rigeligt. Det gør de fortsat, men ikke i samme gavmilde omfang som tidligere.
For et lille års tid siden solgte Sitech A/S Loadrite vejesystem X2350 til Hans Henrik Pedersen og monterede det på firmaets 55 tons Liebherr gravemaskine. Vejesystemet giver indehaveren det nøjagtige overblik over, hvor mange tons sten og grus der er i skovlen – og efterfølgende bliver tippet af på lastbilen. Fire kubikmeter kan der i øvrigt være i en skovlfuld. Firmaet har til orientering ingen brovægt.
Hans Henrik Pedersen forventer, at vejesystemet er tjent hjem i løbet af få år.
”At jeg har fået vejesystemet har noget med økonomi at gøre. Jeg er på ingen måde smålig. Men nu kan jeg dokumentere, at kunderne får, hvad de betaler for,” siger han.
Sigh