23948sdkhjf

Fødselshjælp til byggeriets bedste idéer

Iværksætterlysten er stor i byggebranchen, men vejen ud på markedet er lang og besværlig. To Realdania-initiativer har hjulpet de nye idéer på vej.
Potentialet for nye løsninger til byggeriet er stort: Idéerne er der, efterspørgslen er der og udviklingsmidlerne er der.

Alligevel oplever mange af byggeriets bæredygtige iværksættere og producenter, at det kan være svært at komme fra idé til markedssucces.

- Byggeriet er på mange måder en regelbundet branche, og derfor kan det være svært for særligt de mindre iværksættere og producenter at få implementeret nye løsninger i byggeriet til trods for, at nye produkter og teknologier rummer et enormt potentiale for både virksomheder, kunder og ikke mindst miljøet, siger Mikkel Thomassen, der er partner i rådgivningsvirksomheden Smith Innovation.

Fra idé til kapital
Smith Innovation driver det faglige sekretariat for Realdania-initiativerne ”Innovationsradar.dk” og ”Test”. Begge initiativer er sat i verden for at fremme innovationen i byggeriet ved at give overblik over fonde og tilskudsordninger målrettet udviklingsprojekter inden for det byggede miljø samt yde rådgivning og økonomisk støtte til markedsmodning af bæredygtige løsninger til byggeriet.

Ser man på erfaringerne fra de to initiativer, er der ingen tvivl om, at det vrimler med gode idéer inden for byggeriet. Men erfaringerne viser også, at der er en række udfordringer, som gør, at det kan være svært for udviklingsprojekterne at finde vej til markedet.

Økonomi er en af dem, og byggeriet har generelt været dårlige til at udnytte de mange støtte- og tilskudsmuligheder, der står til rådighed for innovative virksomheder og initiativer. For eksempel har over halvdelen af de virksomheder, der henvender sig til Innovationsradar.dk, ikke tidligere søgt funding til trods for, at byggeriet får stadig større andele af udviklingsmidlerne og oplever øget bevågenhed i fundingverdenen.

Markedsmodning af bæredygtige løsninger
En anden udfordring ligger i at få de nye løsninger implementeret i byggeriets praksis. For én ting er at have en teknisk set færdig løsning – noget andet er at få den til at slå igennem i stor skala. Mange bæredygtige løsninger går tabt, fordi det er svært at opnå de nødvendige godkendelser og 1:1 dokumentationer.

Derfor er målet med støtteordningen Test at gøre det let for producenter og bygherrer at teste og afprøve nye løsninger, så de når ud til markedet og kan finde bred anvendelse.

- Der er ingen tvivl om, at byggeriet spiller en rolle i at accelerere en grøn vækst og omstilling i Danmark. Alene i Test har vi været i dialog med langt flere virksomheder, end vi havde turdet håbe på ved lanceringen i 2011. Og det er ikke ’the usual suspects’, men vidt forskellige virksomheder fra alle dele af landet, der repræsenterer et grønt praksisbaseret iværksætterlag, som man ikke ser i andre og mere formaliserede udviklingsprogrammer, siger Mikkel Thomassen.

Grønne løsninger og sorte bundlinjer
Efteråret igennem har Test afholdt en seminarrække for at sætte fokus på de barrierer, som byggeriets bæredygtige producenter oplever i forhold til at få introduceret nye løsninger i byggeriets praksis og for at videregive væsentlige erfaringer fra initiativet.

Sidste seminar i rækken bliver afholdt den 1. december og præsenterer forskellige bud på ’grønne’ forretningsmodeller, hvor innovative virksomheder har formået at gøre bæredygtighed til en god forretning. Seminaret er målrettet producenter og iværksættere, der arbejder med grønne løsninger til byggeriet. Det er gratis at deltage.

Seminaret ”Grønne løsninger og sorte bundlinjer – hvordan gør jeg bæredygtighed til en god forretning for mig selv og andre?” bliver afholdt den 1. december kl. 13-16 i København. Det er gratis at deltage.

Læs mere på www.test-din-baeredygtige-loesning.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095