23948sdkhjf

Specialtransporter på 160 tons

Sikkerheden er i højsædet, når Mammoet Wind transporterer de enorme vindmølledele rundt i hele landet
Strenge interne krav om sikkerhed er nødvendigt, når man bevæger sig ud på landevejene med tonstunge laster af dyrt materiel. Hos Mammoet Wind tager de ingen chancer, og sikkerheden er med helt fra planlægningsfasen til vindmøllen er på plads på sit bestemmelsessted.

- For at sikkerheden skal lykkedes, skal det tænkes ind i planlægningsfasen. Her ser vi på, om der foreksempel er nye udfordringer, vi er nødt til at tage op, siger Brian Aaen Frandsen, SHE-Q (Safety, Health, Environment and Quality) direktør hos Mammoet Wind.

Kort sagt kigger Brian Aaen Frandsen og kollegerne helt grundlæggende på, hvor det er, de skal køre hen. Der tages højde for rundkørsler og generelle vejforhold, samt om man er nødt til forinden at fjerne træer eller vejskilte, ja måske endda hele bygninger, for at transporten kan komme frem i ét stykke.

- Så kigger vi på, hvad det er for et site, vi skal ind på? Hvordan er tilgængeligheden og forholdene for transporten? Hvordan er underlaget? Der ligger i det hele taget en stor forberedelse, inden vi overhovedet begynder at køre, siger Brian Aaen Frandsen.

Mammoet kører altid en test med en dummy som en slags generalprøve, der skal gøre det mere håndgribeligt, hvordan den faktiske transport kommer til at forløbe.

- Vi udarbejder risikovurderinger og metodebeskrivelser, så chaufførerne ved nøjagtig, hvordan tingene skal foregå. Alle skal være klar over deres roller og ansvar, når vi kører.

Udover det store arbejde, der ligger i at sikre de rigtige godkendelser og uddannelse for chaufførerne, så de lever op til de lokale foreskrifter, udarbejdes også tjeklister, som chaufførerne skal gå igennem med lastbilerne, inden de sætter sig i førerhuset.

- Inden vi starter på et job, mødes vi og snakker om, hvad der skal ske. Det er vigtigt, at man tager tiden til at se hinanden i øjnene og blive enige om, hvilket sprog, vi taler i radioen i dag, så alt er på plads, inden vi kører. På den måde er styrmænd, kørere og følgebiler opmærksomme på at tage så meget som muligt i opløbet, siger Brian Aaen Frandsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094