Test af pickups i mudder
Udfordringer i det norske mudder, da journalister skulle finde Årets Pickup 2016.
5
Billeder
Testen af pickups foregik i skovene omkring Sarpsborg i det sydlige Norge ved grænsen til Sverige. (Fotos: Carsten Teiner)
Der er tre kandidater til titlen:
=> Ford Ranger i nyeste forbedrede udgave.
=> Mitsubishi L200 med ny teknologi.
=> Nissan Navara NP 300 med ny undervogn og en kombination af pickup og crossover teknologi.
Testen i Norge
Til testen i Norge var der hyret et særligt ”event team” til at stå for test-arrangementet. De havde allieret sig med et redningshold og et nogle gamle, terrængående Suzuki-biler, der skulle vise sig meget vigtige. Flere gange måtte de trække testbilerne løs af mudderet.
Ud over mudder-kørslen, blev bilerne også testet på en nærliggende racerbane, hvor bilernes køreegenskaber på tør vej samt håndteringen af bilerne blev testet.
Ud over de tre titel-kandidater var der flere andre pickup trucks med til sammenligning, blandt andet VW Amarok, Toyota Hilux og et par amerikanske pickups som RAM 1500 og Chevy Z41.
Både VW Amarok og den seneste udgave af Ford Ranger har tidligere vundet Pickup-titlen, så de kunne ikke deltage officielt i år.
Ford Ranger med mere sikkerhed
For Ford Rangers vedkommende er der i den nye udgave tale om et kraftigt facelift med et mere råt frontdesign, ændret instrumentering med touchscreen (8 tommer) og optimerede motorer med stop/start system samt afstandsregulering (ACC), nødbremsesystem, skiltegenkendelse og linjevogter (Lane Departure Warning). Dertil kommer Fords SYNC 2 kommunikationssystem.
Meget af udstyret er hentet fra Fords personbilsprogram.
Bilen har fine køreegenskaber på vejen og et fint letgående styretøj, men rattet kan kun justeres én vej. Til gengæld er der masser af trækkraft i den største udgave med den 5-cylindrede motor.
I terrænet har man problemer med den begrænsede frihøjde, så man støder meget på trærødder og sten i et udfordrende terræn. En frontspoiler klarede heller ikke mosten. Den er ikke så let at håndtere i terrænet, fordi man har svært ved at se ”over hjørnerne”.
Mitsubishi L200 med Pajero-teknik
Den nye Mitsubishi L200 har – efter 10 år på markedet - fået nyt frontdesign og nye baglygter. Den nyeste udgave henter også dele fra andre modeller i Mitsubishi-programmet så som en 8-trins automatgearkasse fra Pajero og en ny 2,4 liters dieselmotor med stop/start system, som forbedrer økonomien.
Mitsubishi L200 er faktisk blandt de mest økonomiske af sin art på markedet. Det skyldes blandt andet brugen af lettere materialer. Desuden er det lykkedes at reducere luftmodstanden ved at montere en afdækning af mellemrummet mellem kabinen og ladet. Drejningsmomentet er dog ikke overbevisende, men støjniveau er rigtig lavt.
Sikkerhedsmæssigt har bilen tovejs justerbart rat, syv airbags, bakkamera, fartpilot, trailerstabilitetssystem og bakkehjælp ved igangsætning på stigninger. L200 har fået øget trailervægten til 3,1 ton.
Ifølge importøren er 89 procent af bilen ny. På testbanen var bilen dog den mest urolige at køre i af de tre konkurrerende, mens styretøjet var meget let at arbejde med. Ifølge fabrikken er bilen mere stiv i opsætningen end tidligere, og der er mulighed for at låse det bageste differentiale.
Nævnes kan også 2-zone klimaanlæg og skifteplader bag rattet i automatgearsudgaven. Den manuelle 6-trins gearkasse er for øvrigt ny.
Nissan tænker nyt med Navara
Nissan har begået lidt af en genistreg ved at kombinere erfaringer fra deres ”cross over” modeller med erfaringer fra den gamle Navara. Det har faktisk givet en af de mest komfortable pickup biler på markedet. Samtidig er der fem års fabriksgaranti - eller 160.000 km.
Der er uafhængig affjedring foran og bagved i stedet for bladfjedre i Navara, men det er der ikke i den billigere Nissan pickup King Cab). Til gengæld er der fortsat en kraftig rammekonstruktion. Det giver samlet bedre køreegenskaber på asfalt og samtidig bedre køreegenskaber i terræn, hvor hjulene ikke så let slipper underlaget. Her hjælper også den kortere akselafstand.
Bilens har et 180 graders kamera-system” (Around View Monitor), så man kan se træer og andre objekter på skærmen hele vejen rundt om køretøjet. Det er med til at undgår skader og påkørsler i terrænet. Man kan også få bakkehjælp (down hill assist) og spær på bagakslen. Nyttelasten kan nå op til 1.203 kg.
Designmæssigt har bilen fået ny front med LED lys, og ny hæk med spoiler på bagklappens kant. Der er også nye sæder og ny instrumentering. Motoren er koncernens 2,3 liters dobbelt turbo motor fra bl.a. varebilen NV 400 – og den har stop/start system. Den 7-trins gearkasse er hentet fra Nissans luksusmærke Infinity, som Nissan ikke importerer på det danske marked.