Pindstrup Mosebrug gøder den globale forretning
110 år gammel virksomhed har nu fået et detaljeret og opdateret overblik over udviklingen i deres globale forretning
Pindstrup Mosebrug bruger den nye indsigt i motorrummet strategisk til at optimere forretningen og reagere prompte på udsving. Og med en tocifret vækst i både omsætning og overskud, tyder meget på, at Pindstrups tilgang betaler sig. Alene den tid der bruges på nøgletalsrapportering er reduceret med 75 procent.
”Vi kan godt sige, at vi har succes. Det går godt for os i den niche, vi arbejder indenfor. Der er ikke uudtømmelige mængder af spagnum i verdens moser, og flere af vores produkter har så unik kvalitet, at vi kan udnytte den position bedre. Derfor ser vi på vores prissætning i et globalt perspektiv. Vi skal sikre, at sælgerne kun afsætter det, vi kan levere, og til de rigtige priser”, siger Tomas Guldberg Hansen, CFO hos Pindstrup Mosebrug.
Hvert år producerer Pindstrup mere end 2 millioner kubikmeter dyrkningsmedier på sine fabrikker i Danmark, Letland, Estland, Spanien, England og Rusland.
Spagnummen høstes i tørlagte moser, som Pindstrup har licenser til, og så tilsættes der gødning og andet ud fra virksomhedens 15.000 forskellige opskrifter.
Med kunder fordelt på 100 lande og salgskontorer i 14 lande og 790 ansatte er virksomheden vokset til en størrelse, hvor det er bydende nødvendigt at kunne justere kursen på alle parametre i god tid. Gartneribranchen udgør 80 procent af kunderne, og den resterende del udgøres af privatmarkedet. Produkterne er spagnum, plantesække, pottemuld og pyntebark.
Fra fingerspidsfornemmelse til fakta
Pindstrup har siden 2010 gennemgået et generationsskifte både i ledelsen og blandt erfarne nøglemedarbejdere. Derfor fik virksomheden et øget behov for at systematisere og visualisere forretningens viden.
”Den tidligere direktør havde i kraft af sine 41 år på posten en uhyre præcis føling med forretningen. Den fingerspidsfornemmelse skaber vi nu fundamentet for ved at kigge i forretningens digitale motorrum”, forklarer Tomas Guldberg Hansen, der kort efter sin tiltræden i 2010 udvidede rapporteringen til at omfatte en bred vifte af nøgletal.
”Men indtil vi fik indført automatiseret business intelligence fra TimeXtender, krævede rapporteringen rigtig meget manuelt arbejde både med at trække data ud fra vores ERP-system Navision og dernæst med at bearbejde og analysere dem i kæmpestore regneark. Faktisk var vi ofte tæt på næste måned, når vi endelig var klar til at analysere tallene, og det betød, at der var for lidt tid til det interessante: Analysen som grundlag for nogle kvalificerede beslutninger”, forklarer Tomas Guldberg Hansen.
Et hurtigere overblik
At valget af BI-løsning netop faldt på TimeXtenders løsning skyldes også Pindstrups snusfornuftige prisbevidsthed.
”Vi screenede de forskellige løsninger på markedet, og her var TimeXtender klart billigst både i indkøb, implementering og drift. Vi kan nu lynhurtigt sammenstille forskellige data og se trends, som vi før måtte opgive at trække ud, fordi det enten ville koste dyre eksterne programmørtimer eller for mange mandetimer internt. Nu kan vi selv vende og dreje data lynhurtigt og få informationerne og overblikket meget hurtigere, og det giver ofte nogle værdifulde aha-oplevelser. Alene tidsforbruget ved månedsrapportering er faldet med 75 procent”, konstaterer Pindstrups CFO og konkluderer:
”TimeXtenders løsning betyder, at vi nu meget bedre kan optimere vores forretning. Vi kan hurtigt finde de nøgletal, der skal til, for at vi kan tage de rigtige beslutninger i tide. Dermed har TimeXtender givet os en større grad af fleksibilitet. Vi har fået magt over vores egne data. Og det er en lettelse, at vi næsten aldrig skal have fat i eksterne konsulenter, fordi vores controller – efter en effektiv oplæring hos TimeXtender - nu mestrer 90 % af det, vi bruger løsningen til.”
Gennemsigtigheden udfordrer
”Når vi zoomer ind på en bestemt varegruppe, en kunde eller et marked, kan vi se, hvor margin stiger eller falder. Sælgerne kan eksempelvis iværksætte en målrettet indsats mod trofaste kunder, der pludselig glimrer ved deres fravær i ordrebogen. Vi har etableret en ensartet datastruktur, som gør, at vi har fået både et fælles sprog internt, såvel som et solidt fundament for internt benchmarking, Samtidig kan man sige, at den gennemsigtighed, som TimeXtenders løsning skaber, motiverer og udfordrer os medarbejdere på en god måde, fordi det bliver tydeligt måned for måned, hvordan vi gør en forskel for virksomheden, pointerer Tomas Guldberg Hansen.
TimeXtender aflaster i Pindstrups økonomiafdeling. For eksempel kan virksomheden nu genere 35 individuelle rapporter til sine sælgere om resultaterne i deres respektive regioner i løbet af blot 20 minutter.
”Før tog det vores controller fem dages intenst arbejde at generere disse rapporter. Så det er både sælgerne og økonomiafdelingen meget tilfredse med. Det er et år siden, vi fik TimeXtenders løsning, og den har allerede tjent sig selv hjem flere gange”, fortæller Tomas Guldberg Hansen.