Trafikstyrelsen skærper tilsynet med synshaller
Nu bliver det hurtigere og lettere at kontrollere synshallerne. Trafikstyrelsens inspektører har taget et nyt IT-værktøj i brug.
Inspektøren behøver ikke længere køre hen til den synshal, han gerne vil kontrollere, og vente på, at der sker noget. Han behøver ikke ligge på lur, om man så må sige, forklarer Leif Lorenzen.
- Nu behøver han bare køre hen til den by, hvor synshallen ligger. På den medbragte computer kan inspektører se, hvornår der er et syn, som han gerne vil kontrollere. Og så sender han en besked til synshallen om, at den pågældende bil er udtaget til kontrol.
Med det nye IT-værktøj kan inspektøren åbne sin søgning på mange forskellige måder. Han kan vælge en enkelt synsvirksomhed, han kan søge efter synsvirksomheder i et bestemt postnummer eller der kan søges efter en bestemt type syn.
Leif Lorensen forklarer: - Inspektøren kan for eksempel søge på hele postnummer 4000. Så får han en søgning frem, hvor han kan vælge alle de synsvirksomheder, der ligger i postnummeret. Så kan han vælge små eller tunge køretøjer. Han kan vælge syn type 1, 2 eller 3. Han gør så sin søgning aktiv.
- Når der så er indberettet et syn efter de kriterier, de er valgt ud, får inspektøren en melding om, hvor og hvornår synet er foretaget. Samtidig går der en melding til synsvirksomheden om, at synet er valgt ud til kontrol og at det er blokeret.
- Det vil sige, at det pågældende synsresultat bliver holdt lukket og bilen ”låst,” indtil inspektøren har været der og godkendt synet. Bilen må ikke forlade synshallen. Vælger bilejeren at ignorere det og køre ud alligevel, bliver det pågældende syn annulleret af vores inspektør. Og så skal bilen synes en gang til.
Siden årsskiftet
- Vi har kørt med det nye IT-værktøj siden årsskiftet, og vi er rigtig glade for det. Nu har vi ikke noget hastværk med at få standset bilen og fortælle kunden, at den er udtaget til kontrol. Nu kan vi nøjes med at skrive til synshallen, at bilen er udtaget til kontrol - og at den skal blive på stedet, indtil inspektøren er kommet og har gennemført sin kontrol.
- Det hele foregår som et normalt tilsyn, hvor vi kontrollerer køretøjet. Efterfølgende, når det er godkendt, frigiver vi synsresultatet, og kunden kan køre derfra.
Transportmagasinet: Synes kunderne, at det er orden at skulle blive på stedet for at få et tilsyn?
- Ja, de er som oftest blevet på stedet. Det er meget få, der forsvinder. Langt de fleste gange er der intet problem.
- Kommer vi hen et sted, hvor der er tydeligt tegn på, at kunden har travlt og skal afsted, kan vi vælge at annullere kontrollen. Men reglen er, at kunden skal forblive
De, der kører fra et tilsyn, skal forfra med synet igen - og det har de fleste ikke lyst til. Det kan ikke betale sig at stikke af. Det gælder både personbiler og tunge køretøjer. Det gælder alle.
Transportmagasinet: Hvor længe kan man som kunde risikere at skulle vente?
- Vi har en time til at blive færdige med det hele - fra vi anmelder et tilsyn til vi skal være færdige med kontrollen.
- Det er en stor lettelse for alle parter, at det kan foregå i fred og ro. Desuden bliver tilsynene mere ensartede. Der bliver ikke foretaget en udtrækning, før synet er indberettet og dermed færdigt.
Synsvirksomheden kan ikke påstå bagefter, at man manglede at skrive et par fejl på synsrapporten. Når vi har udtaget et køretøj til kontrol, er synet færdigt - og så er der ikke så meget at tale om. Det er fuldstændig ens for alle, og køretøjerne udtages altid på samme måde. Det giver en ensartethed og en retfærdighed, som alle er tilfredse med.
10 inspektører
Værktøjet hedder ”udtagning til kontrolsyn.”
Trafikstyrelsen har 10 inspektører, og med det nye IT-system kan der laves flere tilsyn.
- Det er meget effektivt, siger Leif Lorenzen. Det er også tidsbesparende, fordi inspektørerne ikke skal vente til der sker noget. Når der søges på tre-fire synshaller, kan man være sikker på, at der ret hurtigt vil være et syn, der svarer til søgningen.
Transportmagasinet: Har værktøjet højnet kvaliteten af bilsyn i Danmark?
- Det er jeg ikke i tvivl om, siger Leif Lorenzen.
- Vi har nogle måltal, som vi forfølger. Det har vi gjort de seneste fem år - og de ligger på det højeste niveau nogensinde.
- Vi måler vores indsats på tre faktorer.
De tre faktorer
1. Kunden skal have det rigtige synsresultat med sig hjem.
2. Der må ikke være nogle tekniske fejl, der er overset på en bil, der er synet.
3. Der må ikke være nogle færdselssikkerhedsmæssige fejl, der er overset.
I 89,6% af alle bilsyn, får kunden det rigtige resultat med sig hjem. Her er målet 90% - så branchen ligger meget tæt på målet.
Det samme er tilfældet med tekniske fejl, der bliver overset. Her nåede vi 88,3% syn uden oversete tekniske fejl. Målet er 90%.
Det sidste målepunkt - færdselssikkerhedsmæssige fejl - er så alvorligt, at det bør give et køreforbud. Heldigvis viste vores tilsyn, at ingen syn havde overset sådanne fejl. Altså lå vores succesrate på 100 procent, hvor vores måltal var på 99,5%.