Håndværkere fortrækker byggecentret frem for nettet
Selvom stadig flere handler på nettet, så er den fysiske butik stadig helt uundværlig for håndværkere, viser ny analyse
Det fremgår af en undersøgelse, som analysevirksomheden 4B Research har foretaget
4B Research har spurgt 200 ansvarlige for indkøb af værktøj, byggematerialer, arbejdstøj og lignende i tilfældigt udvalgte danske håndværkervirksomheder inden for tømrer-, murer-, el- og vvs-faget om deres indkøbsvaner. Det er anden gang, indekset bliver gennemført.
”Tendensen er klart, at flere og flere håndværkere kommer med på digitaliseringsbølgen. Det interessante er, at analysen samtidig sender et klart signal om, at den fysiske butik - modsat det, man aktuelt ser i flere andre brancher - stadig er helt uundværlig. Tallene viser bl.a., at hver anden håndværker primært foretager sine indkøb direkte i butikken, mens kun en ud af fire primært køber ind på nettet”, lyder det fra 4B Research.
”Flere større byggemarkedskæder, der har håndværksvirksomheder som primær målgruppe, har de senere år overvejet, om man kunne lægge en strategi, der gik mere på internethandel og i mindre grad på fysisk salg. Vores seneste analyse af branchen viser imidlertid, at det er markedet langt fra modent til,” siger direktør i 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd, Dennis Blome.
”Den fysiske butik spiller stadig en væsentlig rolle som rådgivningscenter. Undersøgelsen viser bl.a., at hver anden håndværker søger viden og inspiration om produkter i butikken.
Derfor er det stadig i høj grad umagen værd for producenter af byggematerialer, arbejdstøj osv. at have en god og tæt dialog med forhandlerne og at sørge for, at markedsførings- og informationsmateriale er udarbejdet, så det giver butikspersonalet de bedst mulige forudsætninger for at rådgive om produktet”, fremhæver Dennis Blome.
Hovedpointer i undersøgelsen:
• Hver anden håndværker søger viden og inspiration om produkter på forhandlerens hjemmeside – hver fjerde på producentens hjemmeside
• Tre ud af fire modtager nyhedsbreve fra producenter af byggematerialer og lignende
• Tre ud af fire bruger PC, hver anden bruger smartphone eller tablet til informationssøgning
• 13 pct. bruger slet ikke elektroniske platforme til informationssøgning
• Hver anden håndværker søger viden og inspiration om produkter på forhandlerens hjemmeside – hver fjerde på producentens hjemmeside
• Tre ud af fire modtager nyhedsbreve fra producenter af byggematerialer og lignende
• Tre ud af fire bruger PC, hver anden bruger smartphone eller tablet til informationssøgning
• 13 pct. bruger slet ikke elektroniske platforme til informationssøgning